بررسی آزمایشگاهی مقاومت به شکست عمودی در دندان های ترمیم شده با چهار نوع سیستم پست و کور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دندان های اندو شده با تخریب شدید تاج دندان با انواع پست مورد بازسازی قرار می گیرند. انتخاب مناسب بر روی طول عمر ترمیم نهایی تاثیر دارد. هدف از این مطالعه بررسی مقاومت به شکست دندان های اندو شده ای است که با استفاده از یک پست پیشنهادی و سه پست متداول بازسازی شده اند.
روش بررسی
40 دندان پرمولر اندو شده از 1 میلیمتر کرونالی CEJ قطع شدند. دندان ها بطور تصادفی در چهار گروه تقسیم شدند: 1) پست و کور ریختگی، 2) پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی، 3) پست استنلس استیل پیشنهادی و کور کامپوزیتی و 4) پست تیتانیوم و کور کامپوزیتی. در تمام گروه ها از سمان رزینی پاناویا استفاده گردید. هر نمونه در بلوک رزین آکریلیک مانت شده و در یک دستگاه universal testing با سرعت mm/min 5/0 بطور عمودی تحت نیرو قرار گرفت تا دچار شکست گردد. داده ها ثبت و با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
مقاومت به شکست در دندان های ترمیم شده با پست و کور ریختگی (162 نیوتن) نسبت به سه روش دیگر بطور معنی دار بالاتر بود(001/0>P). مقاومت به شکست گروه فایبرگلاس (133 نیوتن) بیش از گروه پست استنلس استیل و تیتانیوم بود (001/0>P). تفاوت مقاومت به شکست بین گروه پست استنلس استیل (102 نیوتن) و گروه تیتانیوم (90 نیوتن) معنی دار نبود (28/0= P).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد مقاومت به شکست پرمولرهای اندو شده که با پست ریختگی و فایبرگلاس بازسازی شده اند در مقایسه با پست استنلس استیل و تیتانیوم بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
531 تا 540
لینک کوتاه:
magiran.com/p1201823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!