مقایسه رفتارهای دلبستگی مادر به جنین در زنان باردار با و بدون سابقه مرگ جنین یا نوزاد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر، توجه بسیاری به سلامت روانی مادر در رابطه با انطباق مادر و کودک در دوران بارداری و بعد از زایمان معطوف شده است. این مطالعه با هدف مقایسه رفتارهای دلبستگی مادر به جنین در زنان باردار با و بدون سابقه مرگ جنین یا نوزاد انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقایسه ای، بر روی 100 زن در دو گروه، شامل 50 زن باردار شکم اول بدون سابقه مرگ جنین یا نوزاد و 50 زن باردار با سابقه مرگ جنین یا نوزاد انجام گرفت. افراد شرکت کننده در مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، از بخش مراقبت های دوران بارداری مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و باروری و نسخه فارسی پرسشنامه دلبستگی مادر به جنین کرانلی (MFAS) بود. این پرسشنامه شامل 24 سوال در 5 گروه تمایز بین خود و جنین، ارتباط متقابل با جنین، نسبت دادن خصوصیاتی به جنین، از خود گذشتگی و پذیرش نقش مادری می باشد که به روش خود گزارش دهی تکمیل شد. اعتبار و پایایی پرسشنامه ها قبل از استفاده تایید گردید. اطلاعات با اس پی اس اس نسخه 13 و آزمون های آماری T تست، من ویتنی، کای اسکوئر، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و رگرسیون لجستیک تحلیل گردید.
یافته ها
در این مطالعه 100 زن با میانگین سنی 46/4 ±07/26 سال و با میانگین سن بارداری 83/3±65/33 هفته شرکت کردند. تفاوت معنی داری در میانگین کل نمره رفتارهای دلبستگی مادر به جنین در زنان نخست حامله (75/11±22/71 درصد) و زنان باردار با سابقه مرگ جنین یا نوزاد (20/9 ± 95/68 درصد) وجود نداشت (05/0=P). اما نمره زیر گروه رفتار های تمایز بین خود و جنین در مادران بدون سابقه مرگ جنین یا نوزاد به طور معنی داری بیشتر بود (001/0=P). تفاوت معنی داری بین دوگروه زنان باردار در مورد سایر زیرگروه رفتارهای دلبستگی وجود نداشت.
نتیجه گیری
رفتارهای دلبستگی مادر به جنین در زنان باردار با سابقه مرگ جنین یا نوزاد با زنان نخست حامله در کل تفاوتی ندارد. اما زنان با سابقه مرگ جنین و نوزاد در مقایسه با زنان باردار بدون سابقه، رفتارهای ضعیف تری در تمایز بین خود و جنین نشان می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1202104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!