ارزیابی اثرات پرتوهای یونساز بر شاخص های خونی پرتوکاران شاغل در بیمارستان های منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
زمینه
پرتوکاران بخش های تشخیصی و درمانی در معرض پرتوگیری شغلی با دوز پایین قرار دارند.از آنجا که این دوز طولانی مدت دریافت می شود، می تواند اثرات زیست شناختی به همراه داشته باشد. لذا این پژوهش به منظور مقایسه اثرات زیست شناختی پرتوگیری شغلی بر برخی شاخص های خونی پرتوکاران شاغل در بیمارستان های شهرستان کرمانشاه انجام شده است.
روش ها
در این مطالعه تحلیلی مقایسه ای که در سال 1391 انجام شد، برخی از شاخص های خونی در خون 49 نفر از پرتوکاران و 49 نفر از غیر پرتوکاران که به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و از نظر متغیرهای مداخله گر همسان شده بودند مورد مقایسه قرار گرفت. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS20 و آزمون آماری تی زوجی در سطح معنی داری 5% تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین شاخص های خونی مورد بررسی از جمله گلبول های قرمز، پلاکت ها، گلبول های سفید و زیر جمعیت های آن و نیز میانگین میزان هموگلوبین، MCV و هماتوکریت در گروه مورد نسبت به گروه شاهد چه با سابقه کاری 10 سال و بالاتر و چه پایین تر ازآن با گرود شاهد تفاوت معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که پرتوهای یونساز در مقادیر کم که پرتوکاران در معرض آن می باشند نمی تواند تاثیر بسزایی بر شاخص های خونی مورد مطالعه داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1203561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!