تاثیر مکمل یاری با اسیدهای چرب امگا3 بر برخی از سنجه های آنتروپومتریک و تمایل به غذاهای مختلف در افراد چاق

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به شیوع روزافزون چاقی و از آنجا که مشخص شده اسیدهای چرب امگا3 نقش مهمی در کنترل چاقی دارند، لذا این مطالعه با هدف تاثیر مکمل یاری با اسیدهای چرب امگا3 بر برخی از سنجه های آنتروپومتریک و تمایل به غذاهای مختلف در افراد چاق، انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دو سوکور بر روی60 فرد چاق انجام شد. افراد شرکت کننده به طور تصادفی به دو گروه مداخله و دارونما تقسیم شدند و به مدت چهار هفته روزانه دو عدد کپسول اسیدهای چرب امگا 3 (هر یک حاوی 180 میلی گرم EPA و 120 میلی گرم DHA) یا دارونما دریافت کردند. اندازه گیری های آنتروپومتریک و اطلاعات مربوط به تمایل به غذاهای مختلف در ابتدا و انتهای مطالعه جمع آوری گردید. برای ارزیابی میزان تمایل به غذاهای مختلف از پرسشنامه ارزیابی میزان اشتها و برای آنالیز آماری داده ها از مدل لانه ای تکرار اندازه ها استفاده شد.
یافته ها
محیط دور کمر در گروه مداخله بعد از اتمام مطالعه کاهش معنی داری داشت (05/0p<). تغییرات معنی دار در وزن، نمایه توده بدنی و تمایل به مواد غذایی خاص بعد از مصرف مکمل امگا3 بین دو گروه مشاهده نشد. افزایش معنی دار فقط در مورد تمایل به مصرف مواد شیرین و شور در هر دو گروه بعد از مداخله دیده شد(05/0p<).
بحث و نتیجه گیری
مکمل یاری با اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث کاهش در اندازه دور کمر بدون تاثیر بر وزن بدن شود. بنابراین افزایش دریافت اسیدهای چرب امگا 3 از طریق مکمل یاری و یا دریافت غذایی می تواند در کنترل چاقی شکمی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
682 تا 688
لینک کوتاه:
magiran.com/p1204148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!