ارزیابی بار ذهنی کار در پرستاران بخش مراقبت ویژه با استفاده از شاخص بار ذهنی (NASA)

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار، عملکرد و کارایی پرستاران در محیط کار، بار ذهنی کار می باشد. از این رو توجه به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف مطالعه حاضر ارزیابی بار ذهنی کار و عوامل موثر بر آن در پرستاران بخش مراقبت های ویژه بود.
روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود که روی 163 نفر از پرستاران بخش مراقبت ویژه شاغل در بیمارستان های شهر اصفهان انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه تخصصی بار ذهنی National aeronautics and space administration یا NASA (NASA-TLX) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه وارد نرم افزار بار ذهنی NASA شد و نمره نهایی بار ذهنی تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 و با استفاده از آزمون های آماری همبستگی Pearson و آنالیز One Way ANOVA تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
آزمون همبستگی Spearman نشان داد که بین متغیرهای زمینه ای با بار ذهنی رابطه معنی داری وجود نداشت، اما بین تعداد بیماران تحت نظر فرد در هر شیفت کاری و نمره بار ذهنی پرستاران ارتباط معنی داری به صورت مستقیم یافت شد (05/0 > P). همچنین شاخص NASA نشان داد که کمترین نمره مقیاس های شش گانه بار ذهنی در پرستاران مربوط به نیاز زمانی (56/63) و بیشترین نمره مربوط به نیاز ذهنی (50/83) بود.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از بالا بودن بار ذهنی درک شده ناشی از ارایه خدمات در پرستاران مورد مطالعه بود. از این رو به کارگیری استراتژی های مداخله ای برای کاهش بار ذهنی در این گروه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
613 تا 619
لینک کوتاه:
magiran.com/p1204244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!