بررسی عادات تغذیه ای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
اتخاذ رفتارهای مطلوب تغذیه ای یک بخش اصلی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است که می تواند به پیشگیری و کاهش عوارض ناشی از بیماری بیانجامد. شواهد نشان می دهد که بهبود عادات و رفتارهای تغذیه ای می تواند به کنترل دیابت کمک نماید. این مطالعه با هدف، تعیین عادات تغذیه ای دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 طراحی و اجرا گردید.
روش ها
مطالعه توصیفی حاضر بر روی480 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری آن ها توسط پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران به تایید رسیده بود با روش تصادفی در دسترس انجام گرفت. در این مطالعه از پرسش نامه ای دو قسمتی شامل اطلاعات وخصوصیات فردی بیماران و مرتبط با بیماری اخذ شد. جهت سنجش عادات تغذیه ای و ابعاد آن در دیابت در این بیماران از پرسش نامه استاندارد استفاده شد که با استفاده از 51 سوال، 4 بعد مختلف عادات تغذیه ای در دیابت را در بیماران مبتلا اندازه گیری می نمود. این ابزار شامل 4 سوال کلی در مورد عادات تغذیه ای، 12 سوال مقیاس اطلاعات عمومی در دیابت، 6 سوال در مورد برنامه ریزی، خرید و آماده کردن غذا، 17 سوال در مورد عادات صرف غذا و 12 سوال در مورد حمایت خانواده در عادات تغذیه ای در دیابت بود. جمع آوری اطلاعات به دست آمده این مطالعه در یک مقطع زمانی و در چهار بیمارستان تابعه دانشگاه در سال 1391 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 استفاده گردید و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 53/11 ± 96/59 سال بود. بیشترین و کمترین میانگین امتیاز ابعاد چهارگانه ابزار سنجش عادات تغذیه ای در دیابت به ترتیب مربوط به ابعاد تاثیر خانواده بر عادات تغذیه ای (3/14 ± 72/64) و عادات خوردن غذا (13/12 ± 27/52) بود. در ابعاد مختلف این پرسش نامه مواردی از جمله توجه به برچسب مواد غذایی از نظر نوع و میزان کالری، توجه به صرف منظم وعده های اصلی و میان وعده های غذایی و دریافت حمایت از سوی خانواده بیشترین میانگین و انحراف معیار را کسب نمود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد می گردد، به منظور ارتقای دانش و اتخاذ رفتارهای تغذیه ای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، مداخلات تئوری محور با هدف اصلاح عادات خوردن غذا طراحی و اجرا گردد. به نظر می رسد جلب مشارکت خانواده های بیماران مبتلا به دیابت به عنوان عوامل قادر کننده بتواند دستیابی به این هدف را تسهیل نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
620 تا 629
لینک کوتاه:
magiran.com/p1204245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!