معرفی ژئومورفولوژی کارستی سنگ های کربناته منطقه آهنگران (شمال شرق بیرجند)

پیام:
چکیده:
فرآیند کارستی شدن باعث ایجاد اشکال زمین ریخت شناسی خاصی می شود که معمولا با تشکیل شکاف ها، کانال ها و حفرات بزرگ انحلالی همراه است. در این تحقیق منطقه آهنگران واقع در شمال شرق بیرجند (استان خراسان جنوبی) که دارای درجه حرارت کم و بارش بیش از 200 میلیمتر در سال می باشد، به منظور شناسایی این عوارض مورد مطالعه قرار گرفته است. طبقات آهکی متعلق به کرتاسه پایینی عمده ترین سنگ های کربناته این منطقه را تشکیل می دهد. توده های آهکی کارستی نسبتا گسترده ای در ارتفاعات آهنگران وجود دارد که تحقیق و بررسی بر روی آنها می تواند به لحاظ شناسایی اشکال کارستی، آبخوان های آهکی و ارتباط فرم های کارستی با سیستم آبی منطقه حائز اهمیت باشد. توده کارستی آهنگران از نوع کارست های مناطق گرم و خشک و بیابانی بوده که دارای چشمه های متعددی می باشد. آب شرب روستاهای این منطقه از طریق چشمه های دائمی و فصلی تامین می گردد. علاوه بر چشمه ها، از جمله دیگر اشکال زمین ریخت شناسی که در این منطقه مشاهده می شود، می توان به کارن ها، چاله های باران و دره های خشک اشاره نمود. توسعه یافتگی تخلخل ثانویه به صورت شبکه ای از درز و شکستگی ها و عملکرد فرآیندهای کارستی در سنگ های کربناته منطقه از جمله مهم ترین عوامل موثر در کارستی شدن منطقه می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!