نقش به کارگیری سرما در تغییرات بیان ژن Hspb1 عضله اسکلتی در دوره های بازیافت پس از انقباض های برونگرا

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

امروزه علیرغم عدم وجود پشتوانه علمی کافی، به کارگیری سرما پس از جلسات تمرینی و مسابقات ورزشی- با هدف بازیافت بهتر و جلوگیری از کوفتگی عضلانی- در میان ورزشکاران رواج زیادی یافته است با این حال منطق علمی در بکارگیری این روش بازیافت موجود نیست. ژن Hspb1 -که با بیان پروتئین شوک گرمایی 25 (Hsp25) نقش مهمی در بازیافت و سازگاری حاصل از فعالیت ورزشی ایفا می کند- در این مطالعه مورد بررسی قرارگرفته است. هدف این پژوهش، بررسی بیان ژن Hspb1 پس از به کارگیری سرما بعد از انقباض های برون گرا، در دوره های بازیافت اولیه و تاخیری می باشد.

مواد و روش ها

موش های صحرایی نر ویستار (10±300W=، 40n=) در دوگروه اصلی فعالیت ورزشی (Ex) و غوطه وری در آب سرد پس از فعالیت ورزشی (Ex+CWI) قرار داده شدند. هر گروه به سه زیر گروه قبل از فعالیت ورزشی، سه ساعت پس از فعالیت ورزشی (بازیافت اولیه) و 48 ساعت پس از فعالیت ورزشی (بازیافت تاخیری) تقسیم شد. پروتکل فعالیت ورزشی شامل 90 دقیقه دویدن در سراشیبی بر روی نوارگردان (18 تناوب پنج دقیقه ای با دو دقیقه استراحت بین تناوبها، سرعت 20 متر بر دقیقه، شیب منفی 16 درجه) و پروتکل غوطه وری در آب سرد شامل 10 دقیقه غوطه وری در آب 10 درجه سانتی گراد بود. میزان بیان ژن Hspb1 عضله اسکلتی نعلی با روش Real-time PCR، در زمان های مورد نظر به صورت کمی اندازه گیری و با استفاده از نرم افزار rest از نظر آماری بررسی شد (سطح معنی داری کمتر از 05/0 درنظرگرفته شد).

یافته ها

داده های حاصل از این پژوهش نشان دادند سه ساعت پس از فعالیت ورزشی بیان ژن Hspb1 در دو گروه Ex و Ex+CWI به طور معنی داری افزایش یافته و در این وهله از بازیافت تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشته است. درحالی که، 48 ساعت پس از فعالیت ورزشی بیان ژن در گروه Ex+CWI درحد معنی داری پایین تر از گروه Ex گزارش شده است(016/0=p).

نتیجه گیری

یافته های پژوهش نشان می دهند به کارگیری سرما پس از انقباض های برون گرا می تواند بیان ژن Hspb1 را در دوره تاخیری بازیافت سرکوب کند. با توجه به نقش احتمالی Hspb1در محافظت و بازشکل گیری پروتئینهای عضله اسکلتی، کاهش بیان این ژن می تواند در بازیافت عضله اسکلتی پس از فعالیت ورزشی تداخل ایجادکند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!