طبقه بندی مجدد کارسینوماهای سروز تخمدان با روش جدید تقسیم بندی دو گانه (two-tier) و بررسی بروز ژن P53 با رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در حال حاضر در تشخیص هیستولوژیک کارسینوماهای سروز تخمدان سیستم درجه بندی دوگانه (two tier grading) مورد قبول بسیاری از محققان می باشد. این روش تقسیم بر مبنای اصول بیولوژی مولکولی و ژنتیک استوار است. با توجه به توافق بین فردی بالای این سیستم درجه بندی ما نیز سعی در بازنگری کارسینوماهای سروز نموده، تا با در نظر گرفتن نمای مورفولوژیک و استفاده از مطالعه ایمونوهیستوشیمیایی P53 به بررسی آن ها بپردازیم.
روش بررسی
پس از بازنگری 32 مورد (هشت مورد تومور با تمایز خوب و 24 مورد با تمایز ضعیف تا متوسط) با در نظر گرفتن معیارهای تعریف شده بر اساس سیستم درجه بندی دوگانه، در دو گروه با درجه پایین (Low grade) و درجه بالا (High grade) بار دیگر طبقه بندی شده و بروز ایمنوهیستوشیمیایی P53 در آن ها بررسی گردید.
یافته ها
بر اساس طبقه بندی گذشته کارسینوماهای سروز با تمایز متوسط و ضعیف، به طور عمده در گروه با درجه بالا قرار گرفتند در حالی که کارسینوم های با تمایز خوب در گروه با درجه پایین جای داده شدند که ارتباط معناداری در هر گروه پیدا گردید (005/0P<). هم چنین رنگ پذیری P53 در کارسینوم های با درجه بالا در 12 مورد (54%) دیده شد، در حالی که در هیچ کدام از کارسینوم های با درجه پایین واکنش مثبت مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
علی رغم این که بروز P53 در کلیه موارد کارسینوم با درجه پایین منفی بود ولی به دلیل تعداد اندک این دسته از کارسینوم های تخمدان و هم چنین پایین بودن تعداد نمونه های ما تفاوت آشکاری بین میزان بقا و بروز P53 به روش ایمنوهیستوشیمی در دو گروه کارسینوم با درجه بالا و پایین در این تعداد از بیماران دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
635 تا 642
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!