مقایسه سطوح متابولیت ها و هورمون های استروژن، پروژسترون، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 در سرم خون و مایع فولیکولی فولیکول های بالغ و کیستی در گاوهای شیری

پیام:
چکیده:

این مطالعه به منظور بررسی ارتباط تغییرات غلظت متابولیت ها و هورمون های استروژن، پروژسترون، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 با تشکیل کیست فولیکولی تخمدان در گاوهای شیری هلشتاین انجام شد. بدین منظور، نمونه های خون از سیاهرگ دمی 20 راس گاو شیری (10 راس سالم و 10 راس مظنون به داشتن کیست تخمدانی) قبل از کشتار اخذ شدند. پس از کشتار، مایع فولیکولی فولیکول های بالغ و کیستی به طور جداگانه آسپیره شدند. غلظت متابولیت های گلوکز، اوره، تری گلیسیرید و کلسترول کل همراه با هورمون های استروژن، پروژسترون، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 در سرم خون و مایع فولیکولی فولیکول های بالغ و کیستی با استفاده از کیت های تجاری مربوطه تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که غلظت متابولیت ها در سرم خون بر خلاف مایع فولیکولی دام های سالم و کیستی مشابه بود. غلظت گلوکز در مایع فولیکولی فولیکول های کیستی 15/148 درصد بیش از غلظت آن در مایع فولیکولی فولیکول های بالغ بود (05/0P<). غلظت تری گلیسیرید در مایع فولیکولی فولیکول های کیستی 12/142 درصد بیش از فولیکول های بالغ بود (05/0P<). مقادیر اوره و کلسترول کل در مایع فولیکولی فولیکول های بالغ و کیستی مشابه بود. مقادیر هورمون های استروژن، پروژسترون، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 در سرم خون دام های کیستی و سالم تفاوت معنی داری با هم نداشتند. در مقایسه بین غلظت های استروژن و پروژسترون، استروژن در حدود 83/141 درصد و پروژسترون در حدود 44/241 درصد به ترتیب در مایع فولیکولی سالم و کیستی بیشتر بودند (05/0P<). هرچند مقادیر انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 در مایع فولیکولی فولیکول های کیستی و بالغ از نظر آماری مشابه بود، اما میزان انسولین در مایع فولیکولی فولیکول های بالغ در حدود 62/184 درصد بیشتر بود. ضرایب همبستگی پیرسون بین استروژن با گلوکز، کلسترول کل، پروژسترون، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 مایع فولیکول کیستی مثبت برآورد شد، در حالی که این ضرایب بین استروژن با اوره و تری گلیسرید منفی بود. همچنین، ضرایب همبستگی میان استروژن سرم خون با مقادیر تری گلیسیرید، کلسترول کل، فاکتور رشد شبه انسولین-1 و پروژسترون مثبت، ولی با گلوکز، اوره، و انسولین منفی تعیین شد. به طور کلی، این مطالعه نشان داد که سرنوشت فولیکول ها بیشتر تحت تاثیر ترکیبات مایع فولیکولی بخصوص گلوکز و تری گلیسیرید می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!