اثر جایگزینی آرد ماهی با کنجاله سویا در جیره غذایی بچه ماهیان ازون برون (Acipenser stellatus)، بر ترکیبات لاشه و فاکتورهای بیوشیمیایی پلاسمای خون

پیام:
چکیده:
در مطالعه کنونی برای بررسی اثرات جایگزینی آرد ماهی با کنجاله سویا در جیره غذایی، بر روی ترکیبات لاشه و فاکتورهای بیوشیمیایی پلاسمای خون بچه ماهیان ازون برونAcipenser stellatus))، پنج تیمار غذایی تهیه شد. تیمار 1 به عنوان تیمار شاهد (F) و بدون کنجاله سویا بود. و در تیمارهای 2 (10)S، 3 (20S)، 4 (30S) و 5 (40S)، به ترتیب میزان 10، 20، 30 و 40 درصد کنجاله سویا جایگزین آرد ماهی شد. بعد از 12 هفته غذادهی، از تعداد 3 ماهی از هر وان به طور تصادفی خونگیری شد و فاکتورهای پروتئین کل، تری گلیسرید، کلسترول، آلبومین، گلوکز، منیزیم و کلسیم اندازه گیری شدند و لاشه ماهیان برای بررسی ترکیبات لاشه به آزمایشگاه منتقل شد. طبق نتایج به دست آمده، از نظر ترکیب شیمیایی لاشه، در فاکتورهای پروتئین، چربی و رطوبت بدن بین تیمارهای غذایی اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (05/0P<). در مقادیر کلسیم و پروتئین کل پلاسما، اختلاف معنی داری بین تیمارهای غذایی مشاهده نشد (05/0P>). تری گلیسرید در تیمار 10S بیشترین مقدار را داشت و به جز تیمار F با سایر تیمارها اختلاف معنی دار آماری داشت (05/0P<). مقدار کلسترول در بین تیمارهای غذایی دارای اختلاف معنی دار آماری بود (05/0P<) و تیمارF بیشترین مقدار را داشت. آلبومین در تیمار 10S کمترین مقدار را داشت و با تیمارهای 20S و 40S اختلاف معنی دار آماری نشان داد (05/0P<). گلوکز در تیمار F دارای بیشترین مقدار بود و به جز تیمار 10S با سایر تیمارها اختلاف معنی دار آماری داشت (05/0P<)، منیزیم نیز در بین تیمار ها اختلاف معنی دار آماری نشان داد (05/0P<) و در تیمار 40S دارای کمترین مقدار بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از کنجاله سویا به جای آرد ماهی در جیره ماهی ازون برون می تواند بر روی ترکیبات لاشه و برخی از فاکتورهای بیوشیمیایی پلاسمای خون تاثیر داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1207668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!