توکسینولوژی عروس دریایی (Jellyfish)؛ یک مطالعه مروری ساختار یافته

پیام:
چکیده:
زمینه
عروس های دریایی، شکل مدوز کلاس کاونتان هستند که از اندازه 22 سانتی متر تا 5/2 متر در تمام دریاها و اقیانوس ها به صورت پلانکتونیک شناور بوده و شامل بیش از نه هزار گونه اند که تقریبا صد گونه آن برای انسان خطرساز هستند. ونوم این جانوران حاوی ملکول های زیستی با فعالیت گسترده بوده که می توانند منشاء تحقیقات و کشف داروهای جدید در آینده باشند.
مواد و روش ها
با جستجوی واژه عروس دریایی Jellyfish در بانک اطلاعات پزشکی PubMed، 1677 مقاله یافت گردید و پس از گزینش مقالات در زمینه توکسینولوژی و گستره زیست پزشکی (400 مقاله)، به سه گروه اصلی بالینی، زیست پزشکی و بیوتکنولوژیک تقسیم بندی گردیدند. طبقه بندی مقالات گروه پزشکی به زیر گروه های تظاهرات سیستمیک، تظاهرات پوستی و درمان انجام گردید. سپس 178 مقاله حاوی موضوعات زیست پزشکی به زیر گروه های ژنومیکس (11 مقاله)، پروتئومیکس (24 مقاله)، بیولوژی ونوم (31 مقاله)، مکانیسم اثر ونوم (31 مقاله)، مطالعات بیولوژیک و کاربردی ونوم (16 مقاله) و بررسی ونوم روی جانوران آزمایشگاهی (37 مقاله) تقسیم بندی گردیدند. در این مطالعه سیستماتیک به بررسی اثرات زیست پزشکی و نیز کاربردهای بیوتکنولوژی ونوم های عروس های دریایی گوناگون پرداخته می شود.
یافته ها
زهر تعداد 24 گونه عروس دریایی تعیین ساختار پروتئینی یا مورد بررسی ژنومیک قرار گرفته اند. ویژگی های بیولوژیک و مکانیسم اثر 23 گونه عروس دریایی نیز در سطح بافتی، سلولی یا ملکولی نشانگر آن بوده است که زهر آنها می توانند دارای اثرات هماتولوژیک (به صورت همولیتیک)، سمیت قلبی،سمیت عصبی، درمونکروتیک و ایمنولوژیک باشند. گونه های متنوع عروس دریایی با مکانیسم های مختلفی می توانند اثرات بیولوژیک یکسانی را به وجود آورند. مواد فعال زیستی با اثرات سیتوتوکسیسیتی، ضد سرطان، آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانت نیز از زهر عروس های دریایی استخراج شده اند.
نتیجه گیری
زهرهای عروس های دریایی شامل بسته هایی از مواد فعال زیستی است که با مکانیسم های پیچیده و متنوعی بر واکنش های درون سلولی اثر خود را ایفاء می نمایند، بنابراین پژوهش در ونومیکس و مکانیسم اثر زهر آنها، علاوه بر کمک به روش های درمانی، می توانند نویدگر یافت داروهای آینده با منشا دریایی باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 379
لینک کوتاه:
magiran.com/p1207677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!