تاثیر مصرف اسیدهای چرب، مواد مغذی و انجام فعالیت جسمانی منظم بر خواص مکانیکی استخوان در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای تاثیر مصرف اسیدهای چرب، مواد مغذی انتخابی (کلسیم، ویتامینD و بورون) و انجام فعالیت جسمانی منظم بر خواص مکانیکی استخوان در موش صحرایی بود.
روش بررسی
56 سر موش صحرایی نر در گروه کنترل با رژیم غذایی نرمال؛ گروه 2 مشابه گروه کنترل با فعالیت جسمانی؛ گروه 3 مشابه گروه 2 با کلسیم، ویتامین D و بورون؛ گروه 4 مشابه گروه 3 با روغن کلزا؛ گروه 5 مشابه گروه 3 با روغن آفتابگردان؛ گروه 6 مشابه گروه 3 با روغن آفتابگردان-کلزا؛ گروه 7 مشابه گروه 3 با روغن نارگیل به مدت 8 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه های پلاسما آنالیز و خواص مکانیکی استخوان های فمور، تیبیا و مهره کمری تعیین شد. از آنالیز واریانس یک طرفه برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
مقایسه نتایج گروه های روغنی(گروه 4 تا 7) با گروه کنترل نشان داد که تفاوت معنی دار در غلظت استرادیول گروه 7 نسبت به سایر گروه ها وجود دارد. افزایش 16درصدی غلظتVit D در گروه های 4 و5 و افزایش 14درصدی در غلظت تستوسترون گروه های 4 و 7 و تستوسترون آزاد در گروه 7 مشاهده شد. تفاوت معنی دار در سفتی و حداکثر استحکام استخوان فمور درگروه 7 و حداکثر استحکام استخوان مهره کمری در گروه های کنترل، 4، 5 و نزدیک به سطح معنی داری با گروه 6 نسبت به گروه 7 به دست آمد.
نتیجه گیری
اثرات مثبت روغن نارگیل بر بعضی از متغیرهای مورد مطالعه می تواند این روغن را نسبت به سایر روغن های اشباع متمایز کند که بررسی آثار مفید بیشتر آن توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
230 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!