فعالیت ضد قارچی ضد عفونی کننده ها روی عوامل قارچی ساپروفیت جداشده از محیط و اتاق جراحی در کلینیک های بخش خصوصی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گسترش عفونت های قارچی فرصت طلب و جداشدن عوامل قارچی از بخش های مختلف جراحی و مراقبت های ویژه، لزوم کاربرد ضد عفونی کننده های موثر را گوشزد می نماید. این مطالعه، به منظور ارزیابی فعالیت ضد قارچی ضد عفونی کننده های مختلف بر روی عوامل قارچی جداشده از محیط و اتاق جراحی در کلینیک های خصوصی تهران صورت گرفت.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- مقطعی، طی سال های 90 تا 91 در شهر تهران صورت گرفت. نمونه قارچ ها، به روش پلیت گذاری و روش موکت استریل جدا شدند. 33 نمونه قارچی، به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و با استفاده از کشت روی لام، شناسایی شدند. سوسپانسیون قارچی، از هر کلنی قارچ خالص شده با محدوده سلولی بین μg/cfu 104×5/0 تا μg/cfu 104×5، توسط دستگاه اسپکتوفتومتر تهیه گردید و فعالیت قارچ کشی بنزالکونیوم کلراید، دتول و کلرهگزیدین به ترتیب: در سه زمان 15، 30 و60 دقیقه ارزیابی شد.
یافته ها
قارچ آسپرژیلوس با 13 مورد (4/39درصد)، بیشترین و قارچ های سیرسینلا و آلترناریا با یک مورد) 3 درصد) کمترین قارچ های جداشده بودند. ضد عفونی کننده های بنزآلکونیوم کلراید (6 درصد) و دتول (5/2 درصد) به ترتیب: با فعالیت علیه 27 مورد قارچ (81/81درصد) و 26 مورد قارچ (87/87 درصد)، با از بین بردن عناصر قارچی در زمان های 30 و 60 دقیقه، موثرترین ضد عفونی کننده ها بودند که تمام عناصر قارچی را در این سه زمان از بین بردند؛ درصورتی که کلرهگزیدین 3درصد، در سه زمان 15، 30 و 60 دقیقه، کم اثرترین ضد عفونی کننده بود.
نتیجه گیری
بنزآلکونیوم کلراید و دتول، با ممانعت کامل از رشد قارچ، موثرترین ضد عفونی کننده ها و کلرهگزیدین کم اثرترین ضد عفونی کننده بود؛ لذا غلظت های مورد آزمایش، در صورتی که زمان ماندگاری آن کامل رعایت شود، حداکثر اثر قارچ کشی خود را بروز می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
305
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!