بررسی استرس شغلی ناشی از آلاینده های محیطی در کارکنان دبیرستان های تهران

پیام:
چکیده:

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین آلودگی های هوا، صوت، منظر و نور بر استرس شغلی کارکنان دبیرستان های متوسطه مناطق 1، 2، 10 و 11 بود. حجم نمونه 250 نفر بود که به صورت تصادفی ساده از دبیرستان های مذکور، انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: پرسش نامه استرس شغلی اسیپو و پرسش نامه طرح شده در زمینه نظرهای افراد در مورد آلودگی های هوا، صوت، نور و منظر (پرسش نامه توصیف آلودگی). آزمون های زیر برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین نوع رابطه بین متغیر های مورد پژوهش به کار برده شدند: ضریب همبستگی کای اسکور برای تعیین رابطه بین متغیر های آلودگی های هوا، صوت، منظر و نور و استرس شغلی کارکنان و آزمون t برای مقایسه میانگین های دو گروه مستقل (کارکنان مدارس 1 و 2 و کارکنان مدارس10 و 11). نتایج نشان داد که استرس شغلی کارکنان با محیط فیزیکی محل کار، منطقه محل سکونت، نظر افراد درباره خطرناک شدن آلودگی هوا در محل سکونتشان، تنش روانی ناشی از آلودگی صوتی، احساس سردرد ناشی از آلودگی هوا و صدا، مصرف داروهای آرامش بخش و مصرف دخانیات رابطه معنا داری دارد؛ همچنین بین منطقه سکونت افراد با توجه آن ها به محیط زیست و مصرف دخانیات از سوی آن ها رابطه معناداری مشاهده شد؛ بین مصرف دخانیات افراد و میزان توجه شان به محیط زیست نیز رابطه وجود داشت؛ این تحقیق بین استرس افراد و نظرهای آن ها درباره آلودگی های منظر و نور رابطه معناداری نشان نداد.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!