بررسی تاثیر روش لمس درمانی بر شدت تهوع شرطی و حاد بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی در شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تهوع، شایع ترین، بدترین و پر دردسرترین عارضه ناشی از شیمی درمانی است و کنترل و تخفیف آن یکی از وظایف پرستاران انکولوژی می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه لمس درمانی بر میزان تهوع شرطی و حاد زنان مبتلا به سرطان سینه تحت شیمی درمانی انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این پژوهش، یک مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور با تخصیص تصادفی در سه گروه کنترل، دارونما و آزمون است که در سال 92-1391 در بیمارستان آموزشی اصفهان انجام گرفته است. چگونگی مداخله در آن انجام برنامه لمس درمانی بر روی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی است. به منظور جمع آوری اطلاعات از فرم بررسی اطلاعات دموگرافیک مقیاس دیداری شدت تهوع در دو فاز شرطی و حاد استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 16 SPSS و با استفاده از آزمون های ساین و کراس کالوالیس تحلیل گردید.
یافته ها
41% بیماران در هر گروه دچار تهوع شرطی شدند. آزمون آماری علامت در مقایسه قبل و بعد در هر گروه نشان داد مداخله لمس درمانی موجب کاهش شدت تهوع شرطی در گروه مداخله نشده است(0.5 = p). در مورد شدت تهوع حاد آزمون آماری کروس کالوالیس نشان داد شدت تهوع طی 24 ساعت بعد از شیمی درمانی در گروه آزمون کمتر از گروه کنترل و دارونماست (0.001> p).
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها، آموزش و اجرای این روش به وسیله پرستاران بالینی، به عنوان یک مداخله مستقل پرستاری، جهت کاهش تهوع شرطی ناشی از شیمی درمانی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!