بررسی آلرژن های شایع در کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک از طریق تست خراش پوستی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درماتیت آتوپیک شایع ترین بیماری پوستی مزمن و عود کننده دوران کودکی است که 30-10% از کودکان را مبتلا می کند. دوری از آلرژن ها در کنار رساندن رطوبت و درمان دارویی بخش مهمی از درمان این کودکان محسوب می شود. با توجه به متفاوت بودن آلرژن ها در مناطق جغرافیایی و فرهنگ های مختلف شناخت صحیح این آلرژن ها اهمیت پیدا می کند. هدف از این مطالعه شناسایی آلرژن های شایع (غذایی و استنشاقی) در کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک در شهر مشهد با استفاده از تست آلرژی خراش پوستی بود.
مواد و روش کار
در 207 کودک مبتلا به درماتیت آتوپیک مراجعه کننده به کلینیک ایمونولوژی و آلرژی بیمارستان های قائم و دکتر شیخ مشهد تست خراش پوستی برای آلرژن های غذایی و تنفسی و کنترل مثبت (هیستامین) و منفی (آب مقطر) به عمل آمد.
یافته ها
207 کودک مبتلا به درماتیت آتوپیک (116 پسر و 91 دختر) با سن 3 ماهه تا 14 ساله در این مطالعه شرکت کردند. شایع ترین آلرژن ها به ترتیب عبارت بودند از: سفیده تخم مرغ، زرده تخم مرغ، شیر گاو، علف شور ((Russian thistle، فلفل، مایت ها (D. Farinae، (D. Ptteronysinus، کاری و گردو. آلرژن های غذایی در سنین پایین تر و آلرژن های تنفسی در سنین بالاتر شیوع بیشتری داشتند.
نتیجه گیری
شیوع آلرژن ها در هر ناحیه، تحت تاثیر شرایط اقلیمی هر منطقه، عادات غذایی و مواد غذایی مصرفی افراد، تفاوت های نژادی و سبک زندگی افراد متفاوت است شناسایی آلرژن ها و دوری از آنها و گزینش رژیم های غذایی آگاهانه، در کنار درمان دارویی نقش بسیار مهمی در کنترل و درمان کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
551
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!