بررسی ریزنشت ترمیمهای رزینی چسبنده محافظه کارانه در دندانهای پرمولر با استفاده از تکنیک «پلیمریزاسیون هدایت شده»: یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انقباض ناشی از پلیمریزاسیون از علل ریزنشت لبه ای در مواد ترمیمی همرنگ دندان می باشد. یکی از راه های پیشنهادی جهت رفع این مشکل، کاربرد روش «پلیمریزاسیون هدایت شده» می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر روش «پلیمریزاسیون هدایت شده» بر میزان ریزنشت ترمیم های رزینی چسبنده محافظه کارانه(CARR= Conservative Adhesive Resin Restoration) در دندانهای پرمولر با استفاده از دو دستگاه لایت کیور متفاوت است.
مواد و روش کار
این مطالعه آزمایشگاهی بر روی 72 دندان پرمولر تازه کشیده شده فاقد پوسیدگی و ترک انجام شد. بعد از تهیه حفره در سطح اکلوزال، نمونه ها بصورت تصادفی به 12 زیر گروه 6 تایی تقسیم شده و پس از پرنمودن حفرات تهیه شده با سیستم ترمیمی کامپوزیت Z-250، عملیات نوردهی در گروه های آزمایش (نوردهی از ورای ساختمان دندان)، کنترل اول (نوردهی به روش معمول) و کنترل دوم (نوردهی با زمان افزایش یافته) توسط شدتهای بالا و پایین دو دستگاهQuartz-tungsten-halogen (QTH)و (LED) Light-emitting diode صورت گرفت. میزان ریزنشت با کمک استرئومیکروسکوپ نوری با بزرگنمایی 40 بررسی شد. نتایج حاصله با استفاده از آزمون Kruskal-wallis، Mann-whitney و رگرسیون لجستیک در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
روش «پلیمریزاسیون هدایت شده»، تاثیر معنی داری بر ریزنشت در هیچیک از گروه های مورد مطالعه نداشت. هیچیک از متغیرهای مستقل (نوع دستگاه لایت کیور، شدت دستگاه و پروتکل نوردهی) تاثیر قابل توجهی بر میزان ریزنشت نداشتند.
نتیجه گیری
در CARR، نوردهی با شدت بالاتر و زمان کوتاه تر (در طیف شدت ها و زمانهای مورد مطالعه) و صرفا از سطح اکلوزال با استفاده از هر یک از دستگاه های LED یا QTH به منظور کاهش زمان کارکرد در دندانپزشکی کودکان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
601
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!