نگرش مسئولین به میزان تاثیرعوامل آمیخته بازاریابی در بیمارستانهای شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه

با توجه به هزینه بری زیاد خدمات در بیمارستانها مخصوصا بیمارستانهای دولتی و ضرورت ساماندهی به امور اقتصادی آنها نیاز به شناسایی ومشخص شدن تاثیر هریک از عوامل موثر بر بازاریابی خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستانها می باشد. در این مطالعه تاثیرعوامل بازاریابی خدمات ازنظر مشتریان داخلی بررسی شد.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی و مقطعی است. تعداد نمونه 33نفر از مجموعه مدیران ارشد و میانی شامل مدیر داخلی، مدیر پرستاری، سوپروایزرهای آموزشی، مسئولین اداری مالی، آزمایشگاه، داروخانه و رادیولوژی بیمارستانهای شهر یزد را شامل می شود که از طریق سرشماری در پاییز1390مورد بررسی قرارگرفته است.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و داده ها توسط نرم افزارهای آماری بویژه spss و statistica مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بیشترین فراوانی (درصد) پاسخ مدیران در ارتباط بانقش آنها در بکارگیری عامل خدمت یا محصول دربیمارستانهای یزد در حد متوسط (2/72%) ومتعلق به مسئولین آزمایشگاه،عامل قیمت در حد کم (6/63%) ومتعلق به مسئولین اداری مالی،عامل توزیع در حد متوسط (50%) ومتعلق به مسئولین آزمایشگاه،عامل ارتقاء یا تبلیغ در حد خیلی کم (4/68%) ومتعلق به مسئولین اداری مالی، عامل مردم یا اشخاص در حد زیاد (3/73%) ومتعلق به مسئولین رادیولوژی،عامل شواهد فیزیکی در حد زیاد (6/47%) ومتعلق به مدیران بیمارستانها،عامل فرایند در حد متوسط (4/44%) ومتعلق به سوپروایزرهای آموزشی،عامل بهره وری وکیفیت در حد متوسط (7/66%) ومتعلق به مسئولین آزمایشگاه ارزیابی شده است.

نتیجه گیری

براساس نتایج حاصله از این پژوهش درصد بیشتری از مترونها اعتقاد به نقش خود در بکارگیری عوامل خدمت، مردم یا اشخاص،شواهد فیزیکی،فرایندو بهره وری وکیفیت داشتند. همچنین مسئولین رادیولوژی در بکارگیری عوامل توزیع وارتقاء،مسئولین داروخانه دربکارگیری عامل قیمت و مدیران بیمارستانها اعتقاد به نقش زیادومتوسط خود در بکارگیری عوامل موثر بازاریابی خدمات بهداشتی درمانی داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!