بررسی اپیدمیولوژیک بیماران HIV مثبت در مرکز مشاوره ی بیماری های رفتاری اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم نقص ایمنی اکتسابی (Acquired immunodeficiency syndrome یا AIDS) توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (Human immunodeficiency virus یا HIV) ایجاد می شود. این ویروس بر تمام سیستم های بدن تاثیر می گذارد و باعث آسیب پذیری سیستم و اندام های بدن نسبت به عفونت های فرصت طلب، کاهش وزن و در نهایت مرگ می شود. هدف این پژوهش، بررسی اپیدمیولوژیک بیماران آلوده به HIV (HIV مثبت) در مرکز مشاوره ی بیماری های رفتاری اصفهان از سال 1378 تا 1388 بود.
روش ها
این مطالعه یک مطالعه ی مقطعی بود که طی آن ویژگی های اپیدمیولوژیک کلیه ی بیماران HIV مثبت تحت پوشش مرکز مشاوره ی بیماری های رفتاری را در سال های گفته شده، به روش سرشماری بررسی شد. اطلاعات بیماران وارد نرم افزار SPSS نسخه ی 18 شد و داده ها با روش آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در این مطالعه 241 بیمار با میانگین سنی 7/38 سال بررسی شدند. 7/47 درصد آن ها در گروه سنی 40-31 سال و 6/89 درصد از بیماران مرد بودند. 74 نفر (7/30 درصد) از بیماران مورد مطالعه در مرحله ی ابتلا به AIDS بودند. در سال 1387، 31 درصد و در سال 1388، 53 درصد از بیماران در زمان تشخیص در مرحله ی ابتلا به AIDS بودند. بیشترین نحوه ی آلودگی بیماران از طریق اعتیاد تزریقی (5/70 درصد) و بعد از آن آمیزش جنسی (2/16 درصد) بود. در مجموع 116 نفر (1/48 درصد) آلوده به بیماری های دیگر، شامل هپاتیت C و B و یا سل نیز بودند و بیشترین فراوانی مربوط به هپاتیت C شامل 79 نفر (8/32 درصد) بود (001/0 > P). بیشترین علت فوت بیماران شامل 23 نفر (5/9 درصد) به علت بیماری AIDS بود.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان داد که بیشتر بیماران از کیفیت زندگی و سلامتی پایینی برخوردار هستند. مشاوره و آموزش صحیح در گروه های هدف برای پیشگیری و کنترل عوامل خطر و کاهش بروز بیماری موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!