اثر عصاره هیدرو الکلی آویشن در پیشگیری از تشنج ناشی از نیکوتین

چکیده:
تشنج از مهمترین علائم صرع و بسیاری دیگر از آسیب های نورولوژیکی است. امروزه به دلیل عوارض جانبی داروهای سنتتیک، داروهای گیاهی به طور وسیعی در کنترل تشنجات بکار می روند. در این مطالعه اثر عصاره هیدرو الکلی گیاه آویشن در پیشگیری از تشنج ناشی از کاربرد نیکوتین (5 میلی گرم بر کیلوگرم) در موش های سفید کوچک مورد بررسی قرار گرفت. به گروه های آزمایش دوزهای 100، 200، 400، 600، 800، 1000 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن عصاره و به گروه کنترل منفی 10 میلی گرم بر کیلوگرم سرم فیزیولوژی و به گروه کنترل مثبت 15/0 میلی گرم بر کیلوگرم دیازپام از طریق داخل صفافی تزریق گردید. بعد از نیم ساعت به تمام گروه ها نیکوتین از طریق داخل صفافی تزریق شد و فاکتورهای زمان شروع تشنج، شدت تشنج، دوام تشنج و درصد مرگ و میر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از کاربرد دوزهای مختلف (100، 200، 400، 600، 800، 1000 میلی گرم بر کیلوگرم) عصاره، نشان داد که عصاره دارای اثر وابسته به دوز می باشد و دوز 800 میلی گرم بر کیلوگرم دارای حداکثر اثر روی افزایش زمان شروع تشنج و کاهش شدت و دوام تشنج است. علیرغم اینکه دوز 1000 میلی گرم به کیلوگرم عصاره اثر خوبی در افزایش زمان شروع تشنج و کاهش شدت و دام تشنج از خود نشان داد، اما به دلیل ایجاد درصد بالایی از مرگ و میر، این دوز مناسب تشخیص داده نشد. برای بررسی اثر فاصله زمانی بین تزریق دوز مناسب عصاره (800 میلی گرم بر کیلوگرم) و نیکوتین. فاصله های زمانی 45،30،15،0و60 دقیقه انتخاب شد. زمان شروع تشنج و شدت تشنج در کاربرد دوز 800 میلی گرم بر کیلوگرم از عصاره در زمانهای 0، 15، 30، 45 و 60 دقیقه قبل از تزریق نیکوتین به ترتیب به طور معنی داری (P<0.05) دچار افزایش و کاهش شد، در حالی که کاربرد عصاره صرفا در زمانهای 0، 15، 30 دقیقه قبل از تزریق نیکوتین به طور معنی داری (P<0.05) موجب کاهش دوام تشنج گشت، نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که عصاره هیدرو الکلی آویشن دارای اثر ضد تشنج می باشد که شناخت مکانیسمهای دقیق آن نیاز به مطالعات بیشتری روی مدل های مختلف حیوانی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p121307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!