ویژگی های روان سنجی سیاهه آثار سوگ هوگان در خانواده های داغدیده ایرانی

پیام:
چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روانسنجی سیاهه آثار سوگ هوگان در بین خانواده های داغدیده ایرانی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه خانواده های داغدیده شهر اصفهان در سال 1390 بود که 280 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از سیاهه ی آثار سوگ هوگان (هوگان، گرینفیلد و اشمیت، 2001)، پرسشنامه سلامت عمومی-28 (گلدبرگ، 1972)، مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی -21(لاویبوند و لاویبوند، 1995) و پرسشنامه جمعیت شناختی جمع آوری گردید. نتایج تحلیل عامل اکتشافی با روش چرخش واریماکس، بیانگر وجود چهار عامل (ناامیدی/ پریشانی، رشد شخصی، درهم ریختگی/ رفتار وحشت زدگی و خشم و سرزنش) در این مقیاس بود. ضرایب همسانی درونی به وسیله آلفای کرونباخ برای چهار عامل بین 92/0 تا 98/0 به دست آمد. نتایج حاصل از بررسی روایی ملاک، نشان داد که بین عامل های سیاهه آثار سوگ هوگان با پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی، همبستگی های بالا و معنی داری وجود دارد (01/0 ≥ P). نتایج حاصل از روایی تشخیصی نشان داد که این مقیاس، دارای قابلیت تفکیک بین آثار سوگ در سوگ بهنجار و سوگ آسیب شناختی است. این نتایج بیانگر آنست که نسخه ی فارسی سیاهه ی آثار سوگ هوگان، روایی و پایایی مطلوبی برای اندازه گیری آثار سوگ در جمعیت ایرانی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!