به کارگیری فرایند تحلیل شبکه‎ای فازی (Fuzzy ANP) در شناسایی مکان بهینه ایستگاه های انتقال پسماند شهرستان اصفهان

چکیده:
از مهم ترین مسائل در مدیریت پسماند، به حداقل رساندن هزینه خدمات و کاهش آلودگی است. در این زمینه ایستگاه انتقال پسماند مدیریت پسماند را بهبود داده است و جمع آوری پسماند را از محل تولید تا محل دفع ساماندهی می کند. ایستگاه انتقال پسماند در صورتی کارایی کافی دارد که به خوبی مکان‎یابی شده باشد. مطالعه حاضر به منزله پژوهش کاربردی با استفاده از رویکرد تحلیل تصمیم‎گیری چندمعیاری و به کارگیری مدل فرایند تحلیل شبکه‎ای فازی (Fuzzy ANP) در کنار تکنیک DEMATEL و استفاده از نتایج آن‎ها در مدل سازی مکانی به ارائه چارچوب نوینی در شناسایی مکان بهینه ایستگاه های انتقال پسماند پرداخته است. در این تحقیق، از تکنیک DEMATEL برای شناسایی روابط میان معیارها و عوامل موثر در انتخاب مکان بهینه ایستگاه های انتقال استفاده و از نتایج آن در تشکیل ساختار شبکه و روابط میان معیارها در مدل فرایند تحلیل شبکه‎ای فازی (Fuzzy ANP) برای وزن دهی به معیارها استفاده شد. از وزن‎های به دست آمده بر اساس تاثیرگذاری معیارها برای مدل سازی و پهنه بندی منطقه بر اساس تابع SUM در نرم‎افزار ArcGIS استفاده شد. این فرایند در شهرستان اصفهان برای شناسایی مکان‎های بهینه ایستگاه های انتقال پسماند اجرا و با توجه به موقعیت هر کدام از شهرها در این شهرستان و موقعیت محل کنونی دفن پسماند، محل هایی به منزله ایستگاه های انتقال پسماند پیشنهاد شد. مناطق پیشنهادی‎ ایستگاه انتقال‎، کارایی جمع آوری مواد زائد را بیشتر کرده است و موجب کاهش هزینه حمل و نقل‎، آلودگی هوا، مصرف انرژی‎، عبور و مرور کامیون‎ها و فرسودگی جاده ها می‎شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1216424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!