بررسی رابطه بین پایش با عدالت سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی کادر درمانی بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین پایش با عدالت سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی کادر درمانی بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه انجام گرفت.
مواد و روش ها
جامعه آماری پژوهش کادر درمانی بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه به تعداد 476 نفر بود. که مطابق با جدول مورگان 215 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از 3 پرسشنامه پایش نیهوف و گارتی و تاگو (1991)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف، مکنزی، پین و باچراچ (2000) استفاده شد، که روایی و پایایی آن ها مورد تائید و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام صورت گرفته است.
یافته ها
نتایج داده ها حاکی از آن بود که بین پایش با ادراک از عدالت سازمانی (322/0=R و000/p=) و رفتار شهروندی سازمانی (155/0R= و 02/0(p=رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که پایش را می توان به عنوان کمک کننده به برقراری عدالت و رفتار شهروندی در محیط کار مشاهده کرد.هر چقدر در سازمانی کارکنان از وجود پایش در سازمان باخبر باشند به همان اندازه احساس عدالت و امنیت کرده چون این باور در بین آنان تقویت می شود که تبعیض در بین پرسنل سازمان وجود نداشته و حقوق، مزایا به هر کس به اندازه تلاش آن ها در سازمان تعلق می گیرد و بالطبع رفتار شهروندی سازمانی آن ها نیز افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
814
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!