ارزیابی ریسک محیط زیستی خطوط لوله انتقال فرآورده به روش سامانه شاخص گذاری 23 مطالعه موردی: خط لوله انتقال فرآورده بندرعباس- سیرجان

پیام:
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ریسک محیط زیستی خط لوله 26 اینچ انتقال فرآورده بندرعباس- سیرجان به طول تقریبی 273 کیلومتر و با استفاده از روش سامانه شاخص گذاری به انجام رسید. در این راستا، پس از شناسایی ویژگی های فنی پروژه و محیط زیست تحت تاثیر آن از طریق مطالعه منابع کتابخانه ای، عوامل موثر در شدت و احتمال بروز ریسک بررسی و امتیاز ریسک براساس مدل ریسک نسبی مالبائر (Muhlbauer) محاسبه گردید. سپس با استفاده از قابلیت های نرم افزار Arc GIS 9.3، امتیاز ریسک در طول مسیر خط لوله به صورت محدوده هایی با پتانسیل ریسک زیاد (08/0-26/0)، متوسط (26/0-44/0) و کم (44/0-62/0) طبقه بندی و مکان دار شد. در نهایت جهت کاهش و کنترل ریسک های شناسایی شده راهکارهایی پیشنهاد شد. نتیجه ارزیابی و پهنه بندی ریسک محیط زیستی خط لوله مذکور نشان داد در 7% از مسیر خط لوله سطح ریسک در بازه امتیاز 08/0 تا 26/0 (ریسک زیاد) قرار دارد و پتانسیل بالای جابه جایی خاک و تراکم جمعیت از مهم ترین عوامل مولد ریسک هستند. از راهکارهای ارائه شده جهت کاهش و کنترل ریسک نیز می توان به تدوین و اجرای برنامه های آموزشی به منظور اطلاع رسانی عمومی در زمینه خطرات احتمالی شکست خط لوله، پیش بینی برنامه واکنش اضطراری و آموزش های لازم به کارکنان برای مقابله با شرایط بحرانی اشاره نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!