مطالعه ملکولی و بالینی شیوع هرپس ویروس تیپ 1 و کلیسی ویروس در گربه های غیر واکسینه شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
هرپس ویروس و کلیسی ویروس گربه از عوامل اصلی در ایجاد بیماری بخش های فوقانی دستگاه تنفس می باشند و علی رغم واکسیناسیون گسترده علائم بالینی به صورت وسیع در جمعیت گربه ها دیده می شود.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین میزان آلودگی هرپس ویروس تیپ 1)1(FHV- و کلیسی ویروس گربه ها (FCV) در موارد مبتلا به علائم بیماری تنفسی و همچنین حیوانات سالم غیرواکسینه در تهران انجام شد.
روش کار
بدین منظور سواب تنفسی و ملتحمه از 16 گربه بیمار و 26 سالم اخذ گردید. تکنیک های PCR و RT-PCR برای ردیابی ژنوم ویروس استفاده شد.
نتایج
شیوع FCV در گربه های بیمار (100)% بیشتر از FHV (43)% بود و همچنین در موارد آلودگی به FCV علائم بالینی بسیار متنوع مشاهده گردید. در گربه های سالم و فاقد علامت بالینی شیوع این دو ویروس تقریبا برابر بود (هر کدام در حدود 50.)% شایعترین علامت بالینی زخم قرنیه دو طرفی و بر خلاف انتظار در حدود نیمی از مبتلایان به زخم قرنیه، FHV وجود نداشته و فقط FCV ردیابی شد. استوماتیت در نیمی از بیماران مشاهده گردید که همگی آلودگی به FCV داشتند. 30% از حیوانات تحت مطالعه به عفونت همزمان با دو ویروس مبتلا بودند در حالیکه فقط نیمی از آنها دارای علائم بالینی بودند.
نتیجه گیری نهایی: به نظر می رسد واریانت های جدید FCV حدت بیشتر داشته و توانایی ایجاد آسیب به سایر بافت ها از جمله قرنیه و ملتحمه را دارا بوده و نقش FCV در شیوع و وسعت چهره های بالینی به مراتب بیش از FHV است. نیز آلودگی به واریانتهای جدید FCV و FHV در بیماران و گربه های سالم بسیار بالاتر از نتایج مطالعات در نقاط دیگر دنیا می باشد و لزوم بازنگری در نوع واکسن و برنامه واکسیناسیون به خصوص در مورد کلیسی ویروس گربه ها مانند سایر کشورها احساس می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!