بررسی پتانسیل پالایش کادمیوم در اندام های گوناگون اقاقیا (Robinia Pseudoacacia) و زبان گنجشک (Fraxinus Rotundifolia)

پیام:
چکیده:
گیاه پالایی فناوری استفاده از گیاهان در رفع آلودگی ها از جمله فلزات سنگین از محیط و تجمع آن در بافت ها و اندام های گوناگون گیاه است. در این پژوهش، توانایی دو گونه زبان گنجشک و اقاقیا برای گیاه پالایی عنصر کادمیوم بررسی شد. در اسفندماه 1387 تعداد 90 نهال دو ساله از این دو گونه در مجتمع تحقیقاتی البرز کرج کشت شد. محلول هایی از کلرید کادمیوم در غلظت های 0، 250، 500، 1000، و 2000 میلی گرم در لیتر تهیه و در خرداد ماه بر روی هر نهال برگ پاشی شد. سپس از برگ های هر نهال در دو نوبت در سال، یکی در مرداد ماه و نوبت بعدی در اوایل آبان ماه و شروع خزان، نمونه هایی برداشت شد. همچنین نمونه هایی از سر شاخه ها، ریشه، و خاک گلدان ها در دی ماه همان سال برداشت شد. غلظت کادمیوم در نمونه ها با استفاده از دستگاه ICP تعیین شد و داده ها با طرح کاملا تصادفی بررسی شدند. نتایج نشان داد که اختلاف مقادیر غلظت کادمیوم بین دو گونه در همه اندام ها معنی دار بود. میزان غلظت کادمیوم در زبان گنجشک در اندام های برگ مرداد ماه، برگ خزان شده، و ریشه از اقاقیا بیشتر بود. در ساقه میزان غلظت کادمیوم در اقاقیا بیشتر بود. بنابراین، از لحاظ انباشت کادمیوم، در کوتاه مدت (مانند بارش ناگهانی آلاینده) گونه زبان گنجشک ارزشمندتر، و در بلند مدت اقاقیا مناسب تر است. بیشترین میزان غلظت در برگ مرداد ماه زبان گنجشک (5/461 میلی گرم در کیلوگرم) بود که بر اساس مطالعات پیشین ممکن است این گونه یک بیش انباشت کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!