اثر مایع منی بر کیفیت اسپرم پوشش دار شده قوچ در انجماد و یخ گشایی

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثر مجاورت مایع منی با اسپرم انزالی و اپیدیدیمی دو آزمایش انجام شد. آزمایش 1، دو انزالی متوالی ظرف مدت 5 دقیقه جمع آوری شد که انزال دوم در لوله محتوی رقیق کننده فیزر جمع آوری شد (اسپرم پوشش دار شده) و به وسیله سانتریفوژ مایع منی حذف گردید. رسوب به سه بخش تقسیم شد و مقدار صفر، 50 و 100% مایع منی (حجم/حجم) به هر بخش اضافه شد و سپس نمونه ها منجمد شدند. نمونه ها بعد از یخ گشایی به مدت 6 ساعت در °C37 نگهداری شدند. بعد از 6 ساعت ذخیره سازی، بیشترین تحرک پیشرونده (41/10%) و بیشترین سلامت غشاء پلاسمایی (62/12%) در اسپرم پوشش دار شده بدون مایع منی مشاهد شد (P<0.05). بیشترین زنده مانی در زمان صفر (9/24%) و 6 ساعت (17%) ذخیره سازی مربوط به اسپرم های پوشش دار شده بدون مایع بود (P<0.05). آزمایش 2، اسپرم اپیدیدیمی بعد از استخراج و تجمیع، به سه قسمت تقسیم شد و مقدار صفر، 50 و 100% مایع منی به آن ها اضافه شد و سپس نمونه ها منجمد شدند. اسپرم های اپیدیدیمی بعد از یخ گشایی به مدت 6 ساعت در °C37 نگهداری شدند. بیشترین (3/33%) و کمترین (25%) تحرک پیشرونده در زمان صفر ذخیره سازی به ترتیب در اسپرم های اپیدیدیمی بدون مایع منی و 100% مایع منی مشاهد شد (P<0.05). بیشترین (37/19%) و کمترین (38/9%) زنده مانی در زمان 6 ذخیره سازی به ترتیب مربوط به اسپرم اپیدیدیمی بدون مایع منی و 100% مایع منی بود (P<0.05). این پژوهش نشان داد که افزودن مایع منی به اسپرم پوشش دار شده و اپیدیدیمی آثار مخرب انجماد را تشدید می کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
305 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1220624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!