بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس شرم در دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز

پیام:
چکیده:
زمینه
احساس شرم از جمله مهمترین هیجانات خودآگاه اخلاقی است که نقشی تعیین کننده در روابط بین فردی و سازگاری اجتماعی دارد. به همین لحاظ تهیه ابزارهایی جهت سنجش این سازه ضروری می نماید.
هدف
هدف از این پژوهش فراهم کردن مقدمات لازم جهت استفاده از مقیاس شرم ساخته شده توسط رایزوی (2009) در میان جمعیت دانشجویی ایرانی بود.
روش
در این راستا به منظور سنجش روایی مقیاس ابتدا از نرمال بودن توزیع داده ها برای مقیاس شرم اطمینان حاصل شد، سپس برای کشف ساختار عاملی از تحلیل عامل با روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد. از همبستگی این مقیاس با مقیاس های معتبر سنجش هیجانات خودآگاه شرم به عنوان روایی همگرا و از همبستگی با مقیاس شادکامی به عنوان روایی واگرا، استفاده شد. پایایی مقیاس نیز به شیوه همسانی درونی گویه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. شرکت کنندگان پژوهش 231 نفر از دانشجویان دختر (134) و پسر (97) دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز بودند.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که مقیاس شرم در جمعیت ایرانی دارای ساختار دو عاملی می باشد که تحت عناوین «خطای اخلاقی» و «بی کفایتی خود» نام گذاری شدند. همبستگی این مقیاس با مقیاس هیجانات خودآگاه حاکی از آن بود که مقیاس شرم رایزوی دارای روایی همگرا می باشد و رابطه با مقیاس شادی نیز به عنوان شاخص روایی واگرا استفاده شد و نتیجه حاکی از این بود که مولفه خطای اخلاقی بر خلاف دو مولفه دیگر مقیاس شرم رابطه معناداری با شادی نداشت. علاوه بر این، مقایسه نمرات دختران و پسران بیانگر آن بود که دختران در برخی مولفه ها نمرات بالاتری از پسران داشته اند.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش موید روایی همگرا، واگرا و همسانی درونی مناسب مقیاس برای استفاده در ایران بود. فرهنگ وابسته بودن مقیاس شرم با توجه به نتایج مورد بحث قرار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1220989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!