بررسی کارایی فرایند کمپوست سازی در حذف باکتری های شاخص و پاتوژن از مواد زاید شهری در کارخانه کمپوست شهر اصفهان در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
برای تولیدکمپوست مناسب، پایش میکروارگانیسم های شاخص و پاتوژن ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی باکتری های کلیفرم و سالمونلا در کمپوست سازی از زائدات شهری و پس ازاستفاده ازکمپوست بر روی خاک، انجام شد
روش ها
نمونه برداری از 5 قسمت شامل زباله خام، توده اولیه، مرحله فعال، خنک شدن و محصول، در ماه های آذر، دی وبهمن 1390 به دفعات 5 مرتبه انجام شد. پارامترهای بررسی شده عبارتند از: دما، رطوبت، C/Nو pH، کلیفرم های کل و مدفوعی و سالمونلا. برای بررسی وضعیت کمپوست در خاک، 5 کیلوگرماز کمپوست بر روی خاک پخش گردید و تا 20 روز پس از استفاده، نمونه برداری و آزمایشات فیزیک وشیمیائی و بیولوژیک در فواصل 5 روز انجام شد.
یافته ها
حداقل و حداکثردما مربوط به زباله خام و مرحله ترموفیلیک با C° 22 و C°61 بود. میانگین کلیفرم های کل و مدفوعی از MPN/gDW107×71/1و 107×02/1 در زباله خام به MPN/gDW103×3/2 و 103×18/1 در محصول کمپوست کاهش یافت. میانگین سالمونلا در زباله خام MPN/gDW415 بوده که مقدار آن به MPN/gDW28در کمپوست رسید. جمعیت کلیفرم های کل و مدفوعی پس از استفاده از کمپوست روند کاهشیداشته و پس از 20 روز به حدود MPN/gDW150 و 18 رسید. مقدار سالمونلا نیز از MPN/gDW28 در کمپوست در طول 5 تا 10 روز به نزدیک صفر رسید.
نتیجه گیری
این بررسی نشانداد مرحله ترموفیلیک بیشترین تاثیر را بر روی کاهش باکتری های کلیفرم و مرحلهتثبیت بیشترین تاثیر را بر سالمونلا دارد. اما با توجه به آلودگی کمپوست استفادهشده بر روی زمین به دلیل بالاتر بودن مقادیر کلیفرم مدفوعی و سالمونلا نسبت بهمقادیر استاندارد، بایستی برای کاربرد این کمپوست جهت محصولاتی کهدر تماس با زمین هستند فاصله زمانی مناسب بین استفاده از کمپوست و برداشت محصول درنظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
837 تا 850
لینک کوتاه:
magiran.com/p1221922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!