تاثیر آلاینده های هوا بر بیماران قلبی- تنفسی پذیرش شده در بیمارستان های منتخب شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
پدیده آلودگی هوا از مهمترین مشکلات زیست محیطی می باشد که سلامت انسان ها را تهدید می نماید. گسترش شهرنشینی و توسعه فعالیت هایصنعتی به شدت آلودگی هوا را افزایش داده است که از عواقب آن تشدید بیماری های قلبیو تنفسی می باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین آلاینده های هوا وتعداد مراجعه کنندگان بیماران قلبی- تنفسی به بیمارستان های منتخب آموزشی شیراز است.
روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است. در این مطالعه ارتباط بین آلاینده های مونواکسیدکربن (CO)، دی اکسیدگوگرد (SO2)،ازن (O3)، و مواد معلق با قطر کمتر از 10 میکرون (PM10) با تعداد مراجعه کنندگان بیماران قلبی- تنفسی به بیمارستان های آموزشی شیراز در طی یک دوره آماری شش ماهه 1391-1390 است. سپس با استفادهاز نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و با استفاده از روابط رگرسیونپواسنی وآزمون آماری تی به تجزیه و تحلیل تاثیر آلاینده های هوا برتعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان های آموزشی شیراز پرداخته شد. سطح معنی داریبرابر با 95% اطمینان و 05/0=αاست.
یافته ها
اگر چه مقایسه میانگین غلظت مونواکسیدکربن،دی اکسیدگوگرد وازن در شهر شیراز با میزان استاندارد نشان داد که میزان آنها در حد استاندارد است، ولیکن میانگین غلظت مواد معلق با قطر کمتر از 10 میکرون ازحد استاندارد بیشتر می باشد. نتایج آنالیز تک متغیره نشان داد که اگر چه رابطه معنی داری بین مونو اکسید کربن و تعداد مراجعین به بیمارستانهای منتخب وجود دارد(0/05> P)، ولیکن رابطه بین سایرآلاینده های هوا و تعداد مراجعین دیده نشد (0/05P>).
نتیجه گیری
اگر چه مطالعه حاضرنشان داد که مواد معلق با قطر کمتر از 10 میکرون مهمترین عامل آلاینده هوا درشیراز است، ولیکن بیشترین ارتباط بیماران قلبی–تنفسی پذیرش شده دربیمارستان های منتخب شیراز مربوط به آلاینده مونواکسیدکربن است. درحالی که در تهران رابطه معنی داری بین غلظت دی اکسیدگوگرد و دی اکسید نیتروژن با تعداد پذیرش شده بیماران در اثر حملات آسم وجود دارد.در استرالیا مهمترین عامل آلاینده که باعث افزایش پذیرش بیماران در بیمارستان به دلیل مشکلات تنفسی، مرتبط به آلاینده های مواد معلق با قطر کمتر از 10 میکرونو ازن است، در حالی که در امریکا و اروپا ازن مهمترین عامل افزایش در مراجعهبیماران به بیمارستان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
859 تا 868
لینک کوتاه:
magiran.com/p1221926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!