برنامه های پیشگیرانه و کنترلی در مدیریت ریسک های بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
معمولامشکلات مختلفی درزمینه ایمنی بیمار در حین انجام مراقبت های بهداشتی اتفاق می افتد. این حوادث شاملخطاهای انتقال خون، دارو یا جراحی اشتباه، صدمات حاصل از جراحی، خودکشی های قابلپیشگیری، عفونت های اکتسابی، زخم های بستر و... است. با توجه به این که درصدغیرقابل اغماضی از بیماران در مواجهه با سیستم های نظام سلامت خصوص بیمارستان هادچار عوارض و صدمات ناشی از ارائه خدمات می گردند و برای اینکه سازمان هایبهداشتی- درمانی به عنوان مراکز قابل اطمینان تلقی گردند، لازم است یک نظام اثربخشمدیریت ریسک جهت شناسایی ریسک های مختلف و چگونگی مقابله و مدیریت کردن هر یک از آنهاطراحی و اجرا گردد. یکی از عناصر مهم در مدیریت ریسک ها وجود برنامه های سازمانی پیشگیری از آسیب است.این مطالعه به منظور بررسی و تبیین عوامل موثر در تنظیم برنامه های پیشگیری از آسیب در بیمارستان ها تنظیم گردیده است.
روش ها
اینمطالعه یک پژوهش کاربردی چند مرحله ای است که به صورت مقطعی انجام شده است.بهمنظور تدوین الگوی مدیریت ریسک های بالینی با هدف شناخت عوامل موثر بر پیشگیری از آسیب وریسک های بالینی از مرور و بررسی متون معتبر مدیریت ریسک دربخش سلامت استفاده شد. مدل های مذکور به طور دقیق بررسی ودر قالبجداول تطبیقی با یکدیگر مقایسه ومنطبق شدند. وحدود 62متغیر اولیه استخراج شد ودرقالب یک پرسشنامه با یک تیم 20 نفره متشکلاز پرستاران وپزشکان اعتبار یابی شد. پرسشنامه نهایی با 39متغیر مورد تایید گروه مذکور قرارگرفت.تایید نهایی الگو از طریق توزیع پرسشنامه در بین جامعه مطالعاتی درقالب نمونه ای 290نفری که با استفاده از روشخوشه ای وتصادفی اانتخاب شده بودند وهمچنین استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. داده ها با استفادهاز نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شدند.
یافته ها
عامل برنامه های پیشگیرانه وکنترلی در الگوی مدیریت ریسک های بالینی در مجموع 6/13%از واریانس هارا تبیین نمود. این عامل در الگوی مدیریت ریسک های بالینی با استفاده از روش تحلیلعاملی اکتشافی سوال ها با چرخش واریماکس در 5آیتم بار گذاری شد. بار عاملیمتغیرهای این عامل دردامنه مطلوبی از8/0 تا 5/0 قرار داشت که نشان دهنده تناسبمطلوبیت این متغیرها از دیدگاه جامعه مطالعاتی بوده است. بالاترین متغیر در عامل برنامه هایپیشگیرانه وکنترلی ریسک های بالینی «استقرارمکانیزم های مشخص برای شناسایی ریسک از قبیل گزارشحوادث،موارد ارجاعی از طرف پرسنل،مرور مدارک پزشکی بیماران،مرورشکایات بیماران یا بررسی اطلاعات و داده های مربوط به بهبود کیفیت» با بار عاملی 818/0 و پایین ترین متغیر «ایجاد و برقراریارتباط موثر با واحدهای کلیدی همچون مدیریت کیفیت، واحد پرستاری، کادر پزشکی و واحدکنترل عفونت به منظور تقوبت تاثیر برنامه مدیریت ریسک» با بار عاملی53/0بود.
نتیجه گیری
برای استقرار الگوی مدیریت ریسک های بالینی لازم است در کنار سایر عوامل زیرساختی و سازمانینسبت به تهیه تدوین برنامه های پیشگیرانه و کنترلی در جهت حذف و کاهش ریسک های موجود در فضای ارایه مراقبت های سلامت اقدام شود. این عامل دارای آیتم های مختلفی است که باید در تنظیم و اجرای برنامه مدنظر قرار گیرد. یکی از مهمترین این آیتم هاتوجه به آمار و اطلاعات ریسک ها و تهیه گزارشات آماری به طور سیستماتیک می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
869 تا 876
لینک کوتاه:
magiran.com/p1221928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!