نقش تفکر در رشد شخصیت کودک

نویسنده:
چکیده:
پرورش عقل و کاربرد صحیح آن در تربیت اسلا می از جایگاه والا یی برخوردار است و از مهمترین موضوعات و مسائل فرد و جامعه بشمار میرود، زیرا اسلا م دین عقل است و درک حقایق، شناخت معارف، ارتباط منطقی با مبدا و معاد، معرفت پیامبران و امامان، شناخت طریق رشد و هدایت و تکامل انسان در زمینه های مادی، معنوی، معاش و معاد به عقل وابسته است.
در این بین شیوه چگونه اندیشیدن که میتوان آن را از پایه های اصیل تربیت صحیح برشمرد باید از اوایل کودکی به انسان آموخته شود. یک کودک با دانستن روش صحیح تفکر نه تنها از بسیاری تهدیدها میتواند مصون بماند، بلکه فرصتهای خوبی را هم برای خود فراهم خواهد ساخت و این چیزی است که از مهارتهای مهم زندگی بشمار میرود.
تفکر در کودکان مجموعه یی از توانایی های عالی ذهنی مانند: توانایی استدلا ل، حل مسئله، خلا قیت، حافظه، سازماندهی تکالیف، زبان و... است. برخی کودکان بالفطره دارای یکسری توانایی ها هستند که در محیطهای مناسب و بر اثر تمرین و تقویت شکوفا میشوند. یادگیری، حافظه و هوش از جمله مهارتهای ذاتی تفکر هستند که در شرایط محیطی، خانواده، تعلیم و تربیت مناسب رشد پیدا میکنند. تنها در اینصورت است که درک و فهم آنان از سلا مت لا زم برخوردار شده و یادگیری آنان با ثبات خواهد شد. نگارنده در این مقاله کوشیده است با نگاهی به قرآن و شیوه های تفکر از نگاه قرآن به اهمیت این مسئله پرداخته و در ادامه با ارائه عوامل ایجاد تفکر و روش های تفکر و... راه هایی برای تقویت روحیه تفکر در فرزندان را پیش روی والدین بگذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1222054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!