بررسی اثر عصاره های قطبی و غیرقطبی ژل برگ گیاه صبرزرد (Aloe vera L.)، بر فعالیت آنزیم های آلفا آمیلاز و آلفا گلوکوزیداز در محیط برون تنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنزیم های آلفا آمیلاز و آلفا گلوکوزیداز در مجاری گوارشی نقش مهمی در فرآیند تبدیل پلی ساکاریدها به گلوکز ایفا می کنند. مهار فعالیت این دو آنزیم یکی از روش های پیشگیری از افزایش گلوکز خون بعد از غذا، در بیماران دیابتی می باشد.
هدف
در این مطالعه تاثیر عصاره های مختلف ژل برگ گیاه صبر زرد (Aloe vera L.)، بر مهار آنزیم های آلفا آمیلاز و آلفا گلوکوزیداز در محیط برون تنی بررسی شد.
روش بررسی
از پودر ژل برگ صبرزرد توسط حلال های هگزان، کلروفرم، اتیل استات و متانول فراکسیون های مختلف تهیه شد. اثر بازدارندگی عصاره های به دست آمده بر فعالیت آنزیم های آلفا آمیلاز و آلفا گلوکوزیداز بررسی شد. در این آزمایش، غلظتی از هر عصاره که برای مهار 50 درصد از فعالیت آنزیم ها مورد نیاز است (IC50) به دست آمد و با مقدار مورد نیاز از آکاربوز، به عنوان کنترل مثبت مقایسه شد.
نتایج
نتایج این تحقیق نشان داد که درصد مهارکنندگی عصاره متانولی تام ژل گیاه صبرزرد بر فعالیت آنزیم آلفا آمیلاز در مقایسه با دیگر فراکسیون ها به صورت معنی داری بیشتر، ولی در مقایسه با آکاربوز کمتر بود. درصد مهاری عصاره متانولی و فراکسیون های اتیل استاتی و متانولی بر فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز در مقایسه با دیگر فراکسیون ها و همچنین در مقایسه با آکاربوز به صورت معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری
عصاره تام متانولی ژل برگ گیاه صبرزرد اثر مهاری قوی تری روی آنزیم های آلفا آمیلاز و آلفا گلوکوزیداز در مقایسه با فراکسیون های هگزانی، کلروفرمی، اتیل استاتی و متانولی داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p1223397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!