شناسایی قارچ های مخرب اسناد و نسخ کاغذی آرشیو کتابخانه و موزه ی ملی ملک و تاثیرات ناشی از آن ها

چکیده:
هدف
هدف از این پژوهش شناسایی قارچ های موجود بر نسخ خطی آرشیو موزه و کتابخانه ی ملی ملک و تاثیرات ناشی از آن ها بر کاغذ و سلامت افراد در تماس با آثار است روش / رویکرد پژوهش: در این پژوهش روش یافته اندوزی میدانی، آزمایشگاهی و کتابخانه ایست. ابتدا آثار بر اساس تاثیرات بصری قارچ ها، در شش دسته ی کلی قرار گرفتند و سپس نمونه هایی از آثار شاخص هر دسته به منظور کشت و شناسایی قارچ، در شرایط استریل برداشته شد. جهت کشت از محیط سابورو دکستروز آگار استفاده شد و قارچ ها بر اساس خصوصیات و ویژگی های ماکروسکپی، میکروسکپی و مرفولوژی شناسایی شدند. سپس بر اساس نتایج حاصل، تاثیرات آن ها بررسی شد.
یافته ها و نتایج پژوهش: بررسی ها نشان می دهد که قارچ های موجود بر آثار کاغذی موجود در آرشیو موزه و کتابخانه ی ملی ملک به ترتیب پراکنش شامل کلادوسپوریوم (هرباریوم)، پنی سیلیوم (اکسپانسوم)، آسپرژیلوس نیجر، رایزوپوس (استولونیفر)، سفالوسپوریوم، آسپرژیلوس گلاوکوس و آلترناریا آلترناتا است، که جز قارچ های سلولوتیک اند، و با تولید آنزیم های سلولاز، منجر به تخریب ساختاری سلولز کاغذ و تغییرات بصری متفاوت بر آن ها می شوند. بر این اساس قارچ کلادوسپوریوم (هرباریوم) عامل ایجاد لکه های درشت آبی تیره تا سیاه، آسپرژیلوس نیجر لکه هایی به شکل نقاط کوچک سیاه، آسپرژیلوس گلاوکوس لکه های قهوه ای، آلترناریا آلترناتا لکه های تیره قهوه ای تا سیاه، سفالوسپوریوم لکه های گلبه ای و صورتی تا قرمز مایل به قهوه ای و قارچ های رایزوپوس (استولونیفر) و پنی سیلیوم (اکسپانسوم) نیز لکه های زرد روشن تا زرد مایل به قهوه ای در آثار بررسی شده، است. علاوه بر این با توجه به قابلیت تولید مایکوتوکسین و سموم مختلف، این قارچ ها مشکلات متعددی را برای سلامتی افراد ایجاد می کنند. از این رو لزوم درمان سریع تر این آثار امری روشن است.
زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1225904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!