مساله پیش گیری مدیریت تعارض در مدینه عصر رسول خدا (ص)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
تعارض و اختلاف در میان انسان ها واقعیتی غیر قابل انکار است. گاه تنش های برآمده از این اختلافات می تواند پی آمدهای زیان باری به همراه آورد که اگر درست مدیریت نشوند جامعه را با بحران مواجه خواهند کرد. امروزه اندیش مندان علم مدیریت، با اهمیت دادن به این مساله، به چگونگی مدیریت تعارض ها می پردازند اما پیش از این، پیامبر اکرم(ص)نشان دادند که می توان با کاربست تکنیک هایی به مدیریت تعارض در جامعه همت گماشت. پیش گیری، بخشی از این مدیریت است، جایگاه پیش گیری و تکنیک های استفاده شده توسط پیامبر اکرم(ص) در بخش پیش گیری از بروز اختلاف و تنش در مدینه النبی سوال اصلی این مقاله است. مطالعات اولیه حاکی از پیش گیری از بروز اختلاف مهم تر از حل اختلاف پس از بروز آن، در سیره پیامبر اکرم(ص) است و رسول خدا(ص) با هوشیاری، دوراندیشی و بکارگیری ایجاد وحدت، وضع قانون و... مانع از بروز اختلافات می شد. توصیف و تحلیل حوادث مدینه النبی، راهی برای ارائه پاسخ به سوال پیش گفته است. هدف، برجسته سازی و بکارگیری روش های رسول الله (ص) برای جامعه امروزین است. لزوم تاسیس نهادهای مورد نیاز حکم رانی، فراهم آوردن سازوکارهای کنترل کننده تنش برای زمان بروز تنش، پاسخ گو بودن، خوش خلقی، سعه صدر و... در پیش گیری از بروز تعارض، از یافته های این پژوهش است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1227570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!