بررسی نظرات دانشجویان پزشکی مقطع بالینی و پرسنل درمانی در رابطه با عوامل م~~~~وثر بر همکاری متقابل آن ها در بیمارستان های شهر یاسوج

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیوسته در روند درمان بیماران و آموزش دانشجویان به علت همکاری نامناسب پرسنل درمانی و دانشجویان پزشکی مقطع بالینی در بیمارستان های آموزشی درمانی مشکلاتی بوجود می آید، که این امر موجب کاهش کیفیت درمان و آموزش در این مراکز می گردد و زیان های غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت. این پ‍‍ژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر میزان همکاری متقابل پرسنل درمانی بیمارستان های آموزشی و دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی یاسوج در سال 1385 انجام شده است.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 115 نفر پرسنل درمانی بیمارستان های شهر یاسوج و 97 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی به روش سرشماری انجام شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش دو پرسشنامه تنظیم گردید که روایی آن با نظر کارشناسان آموزشی و پایائی آن از طریق انجام پیش آزمون و از طریق آلفای کرونباخ (83/0) تایید گردید. پس از گردآوری داده ها با استفاده از نرم افراز آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
1/69 درصد دانشجویان پزشکی و 5/74 درصد پرسنل درمانی، اخلاق را مهم ترین ویژگی تاثیرگذار بر میزان همکاری خود می دانستند. 93/75 درصد دانشجویان و 2/53 درصد پرسنل درمانی معتقد بودند که معاونت آموزشی بیمارستان های شهر یاسوج در ایجاد تعامل میان پرسنل درمانی و دانشجویان پزشکی مقطع بالینی هیچ گونه نقشی ایفاء نمی کنند. 2/89 درصد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی بیان داشتند که آموزش مداوم پرسنل درمانی منجر به بهبود همکاری متقابل پرسنل درمانی با آن ها می شود. 1/86 درصد پرسنل درمانی و 6/85 درصد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی معتقد بودند که تعداد پرسنل درمانی با تعداد بیماران بستری در هر شیفت کاری متناسب نیست.
نتیجه گیری
در این مطالعه، اخلاق از دیدگاه پرسنل و دانشجویان مهم ترین ویژگی فردی است که بر میزان همکاری متقابل آن ها اثر می گذارد. همچنین آموزش مداوم پرسنل درمانی از عوامل موثر بر تعامل کارکنان با دانشجویان بوده که باید مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1228002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!