بررسی اقلیم شناختی بندال های آسیا و اروپا با دو شاخص در دوره 1950- 2010

پیام:
چکیده:
در این مقاله، بررسی اقلیم شناختی پدیده بندال طی یک دوره 61 ساله (1950-2010) در بخشی از نیمکره شمالی، شامل آسیا و اروپا و قسمت شرقی اقیانوس اطلس با به کارگیری داده های شبکه ای NCEP-NCAR صورت گرفته است. با استفاده از دو روش آشکارسازی بندال یک بعدی و دو بعدی، به ترتیب تعداد 1054 و 729 رویداد بندال در دوره زمانی و ناحیه مورد نظر، شناسایی شد. براساس نتایج این بررسی، تعداد رویدادهای بندال این دوره دارای یک روند نسبتا کاهشی برای کل منطقه مورد بررسی و منطقه ایران است. همچنین توسط این دو روش، یعنی شاخصهای باریو پدرو و همکاران (2005) و دیااو و همکاران (2006)، ویژگی های رویدادهای بندال از قبیل بسامد، طول عمر، محل وقوع، شدت و مراکز آنها بررسی و نتایج ویژگی های اقلیمی، با یکدیگر مقایسه شده اند. طبق بررسی های صورت گرفته، بیشترین وقوع بندال ها در منطقه مورد بررسی از نظر توزیع مکانی و در همه فصل ها، در محدوده طول جغرافیایی 47/5°E تا 30°W و از نظر وقوع بیشینه شدتها روی شرق اطلس واقع در 5°E تا 30°W قرار دارد. از طرفی، در فصلهای زمستان و بهار بسامد وقوع بندال و دوره استمرار آن مقادیر بیشتری دارند، درحالی که در فصل تابستان این مقادیر کمینه است. نتایج بسامد وقوع در عرضهای جغرافیایی و فصل های گوناگون نشان میدهد که برای شاخص اول، عرض جغرافیایی ثابت همراه با بیشینه های بدون تغییر در فصل های گوناگون است، اما برای شاخص دوم، این بازه متغیر است و محل بیشینه وقوع بندال ها در عرض 55°N در فصلهای بهار، زمستان و پاییز، و در فصل تابستان با جابه جایی به سمت عرضهای بالاتر، در عرض 62/5°N قرار دارد. بهعلاوه، در مقایسه نتایج دو شاخص دیده می شود که بندال های شناسایی شده در بازه طول جغرافیایی با شاخص دوم، دارای درصد بسامد وقوع کمتری نسبت به شاخص اول در فصلهای زمستان و بهار هستند، حال آنکه الگوهای مربوط به دو شاخص در فصل های تابستان و پاییز تقریبا مشابه هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!