ارتباط بین سطح سرمی آنتی بادیIgE توتال و درصد سلول های ائوزنوفیل با بیماری آسم در مراجعه کننده گان به کلینیک شهید مفتح یاسوج در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به نقش سلول های ائوزنوفیل و آنتی بادیIgE در پاتوژنز بیماری آسم، هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین سطح سرمی آنتی بادی IgE توتال و درصد سلول های ائوزنوفیل با بیماری آسم بود.
روش بررسی
این مطالعه مورد شاهدی در سال1392 بر روی30 بیمار مبتلا به آسم مراجعه کننده به کلینیک شهید مفتح شهر یاسوج که ابتلای آنها به بیماری به وسیله متخصص مربوطه تایید شده بود، به عنوان گروه مورد و 30 نفر از افراد سالم که سابقه بیماری تنفسی و یا ابتلا به بیماری های انگلی را نداشتند، به عنوان گروه شاهد، انجام شد. پس از تکمیل پرسشنامه محقق ساخته شامل؛ اطلاعات دموگرافیک و وضعیت بالینی بیماران، از افراد هر دو گروه 2 سی سی خون اگزالاته و 2 سی سی خون لخته گرفته شد. درصد سلول های ائوزنوفیل با دستگاه سل کانتر و میزان آنتی بادی IgE توتال با روش الایزا اندازه گیری شدند. داده ها با آزمون های آماری توصیفی، آزمون دقیق فیشر و تست تی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در 34 درصد از بیماران مبتلا به آسم و20 درصد از افراد گروه شاهد میزان IgE توتال بالاتر از حد طبیعی بود، هم چنین 36 درصد از بیماران ائوزنوفیل بالای 4 درصد داشتند، در حالی که در افراد گروه شاهد هیچ مورد مثبتی یافت نشد(05/0>p). بین درصد سلول های ائوزنوفیل و میزان علایم بیماری آسم و شدت آن و هم چنین بین میزانIgE توتال و درصد ائوزنوفیل ها در بیماران مبتلا به آسم ارتباط معنی داری مشاهده شد(05/0>(p.
نتیجه گیری
میزان آنتی بادی IgE توتال و درصد سلول های ائوزنوفیل در مبتلایان به آسم بالا می باشد. با توجه به ارتباط این دو فاکتور با علایم و شدت بیماری می توان در پیش آگهی و کنترل درمان بیماری از این دو فاکتور استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
797 تا 804
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!