تاثیر داروی زونیسامید بر میزان هورمون های جنسی و تغییرات بافتی بیضه در موش صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زونیسامید یک مهارکننده نوروترانسمیتر گلوتامات و میانجی گرهای گابا بوده و باعث افزایش سطح کلی سروتونین می شود. با توجه به اهمیت این دارو در بیماری های عصبی، اثرات جانبی آن بر محورهای آندوکرینی اهمیت فراوانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر داروی زونیسامید بر محور هیپوفیز گنادو رونداسپرماتوژنز بود.
روش بررسی
این مطالعه تجربی بر روی 50 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار در پنج گروه 10 تایی انجام شد. گروه کنترل هیچ تیمار دارویی دریافت نکردند. گروه شاهد روزانه 1 سی سی آب مقطر به عنوان حلال دارو و گروه های تجربی 50، 100 و200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن از داروی زونیسا مید را به مدت 28 روز به صورت خوراکی دریافت کردند. از تمام گروه ها، در روز بیست و نهم خون گیری به عمل آمد و مقاطع بافتی تهیه شد. غلظت سرمی هورمون ها با روش رادیوایمونواسی اندازه گیری شدند. آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
مقادیر 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن از زونیسامید باعث کاهش میزان تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و افزایش غلظت LH و در 200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن باعث افزایش غلظت FSH شد(05/0>p).
نتیجه گیری
دوزهای بالای زونیسامید باعث کاهش غلظت سرمی تستوسترون و دی هیدروتستوسترون، تعداد سلول های اسپرماتوژنیک و افزایش سطوح سرمی LH و FSH می شود. بنابراین پیشنهاد می گردد که احتمالا باعث کاهش عملکرد فعالیت تولید مثلی خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
805 تا 815
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!