تشخیص مولکولی ژن های بتالاکتامازی blaCTX-M، blaTEM، blaSHV و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از نمونه های بالینی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نمازی شیراز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری های مولد بتالاکتامازهای طیف گسترده، به طور وسیعی در سراسر جهان گسترش یافته اند. تولید این آنزیم ها سبب ایجاد مقاومت باکتری ها نسبت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها می شود که منجر به محدود شدن راه های کنترل عفونت و گزینه های درمانی صحیح شده است. هدف این مطالعه بررسی حساسیت آنتی بیوتیکی نسبت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام و تحقیق پیرامون وجود ژن های بتالاکتامازیSHV،TEM،CTX-M، درنمونه های بالینی کلبسیلاپنومونیه جداشده از بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نمازی شیراز بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی حساسیت باکتری های جدا شده نسبت به 10 آنتی بیوتیک با روش انتشار دیسک بر اساس دستورالعمل CLSI تعیین شده و سویه ها با روش سینرژی دو دیسک از نظر وجود آنزیم های بتالاکتاماز طیف گسترده بررسی شدند و حداقل غلظت بازدارندگی نسبت به آنتی بیوتیک سفوتاکسیم با استفاده از نوارهای E.test تعیین شد. ژن های SHV، TEM،CTX-M، در ایزوله ها با روش مالتی پلکسPCR شناسایی و تعدادی از آنها نیز تعیین توالی شد. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بیشترین درصد مقاومت نسبت به آمپی سیلین 100 درصد و میزان حساسیت ایزوله ها به ایمی پنم 66/1 درصد بود. در این مطالعه60 درصد سویه ها مولد بتالاکتامازهای وسیع الطیف بودند. ژن TEM در 34/38 درصد و هرسه ژن TEM و CTX و SHV در 33/13 درصد ایزوله ها یافت شدند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر حاکی از آن است که کلبسیلاپنومونیه مولد آنزیم های بتالاکتاماز و در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه از شیوع بالایی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
816 تا 825
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!