بیان پروتئین نوترکیب IpaD-STxB و بررسی ایمنی زایی آن در موش سوری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
باکتری شیگلا، شایع ترین عامل اسهال بوده و تاکنون واکسن موثری علیه آن یافت نشده است. پروتئین IpaD و انتروتوکسین شیگلا یاB subunit of Shiga toxin (STxB) نقش مهمی در تهاجم، بیماری زایی و ایجاد عفونت توسط شیگلا دارد. برای بررسی ایمنی زایی هر یک از پروتئین های ممزوج IpaD و STxB می توان از دو مدل حیوانی موش و خوکچه هندی استفاده نمود و نقش هر یک از پروتئین های نوترکیب IpaD-STxB را در تهیه واکسن مناسب مشخص نمود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مطالعه تجربی می باشد که در آن اطلاعات مربوط به توالی ژنی ipaD وstxB از بانک ژنی استخراج و به صورت صناعی تهیه شد. این ژن به درون باکتری coli BL21 DE3 E. منتقل و پروتئین مورد نظر توسط باکتری تولید شد. میزان بیان پروتئین نوترکیب مورد ارزیابی و با استفاده از تکنیک لکه گذاری وسترن، تایید شد. پروتئین نوترکیب با استفاده از ستون کروماتوگرافی، تخلیص و در چهار نوبت متوالی به موش سوری تزریق شد. از تزریق دوم (یادآور اول) به بعد، یک هفته پس از انجام تزریق، خون گیری انجام و مورد آزمایش الایزا قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاکی از افزایش محسوس تیتر آنتی بادی علیه پروتئین IpaD-STxB در موش بود. ایمنی زایی آن با استفاده از سم فعال O157:H7 E. coli مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که موش های ایمن شده توانستند 5/7 برابر LD50 شیگا توکسین E. coli O157:H7 را تحمل نمایند.
استنتاج
پروتئین حاصل از ترکیب ژن های ipaD وstxB می تواند موش سوری را نسبت به شیگا توکسین مصون نماید. در نتیجه، پروتئین STxB در مدل حیوانی موش سوری موجب ایمنی زایی شده و پروتئین نوترکیب تولید شده می تواند کاندیدای مناسبی جهت تولید واکسن نوترکیب علیه انواع شیگلا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!