شبکه عصبی مصنوعی برای ارزیابی خطر اختلالات حرکتی در نوزادان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پیش بینی اختلالات تکاملی بعدی در هنگام تولد بسیار با اهمیت است. این مطالعه با هدف پیش بینی اختلالات حرکتی کودکان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی Artificial Neuronal Network -ANN)) در دوره نوزادی طرح ریزی شده است.
روش کار
در این مطالعه ی گذشته نگر، 600 شیرخوار با معاینه عصبی طبیعی و 120 شیرخوار با معاینه عصبی غیر طبیعی بررسی شدند. برای انجام تحلیل، داده ها به صورت تصادفی به دو قسمت آموزشی و آزمایشی تقسیم شدند. فرآیند یادگیری با مجموعه اول (360 مورد) انجام شد. پس از آموزش شبکه، مرحله آزمایش شبکه با مجموعه داده های آزمایشی (360 مورد داده های باقی مانده) انجام پذیرفت. تحلیل داده ها با نرم افزارR نسخه 1/14 انجام شد.
یافته ها
برای مقایسه صحت کلاس بندی دو مدل مبتنی بر مجموعه آزمایشی در پیشگویی اختلال حرکتی از جدول صحت کلاس بندی استفاده گردید. شاخص های هماهنگی نشان داد که شبکه عصبی مصنوعی در مقایسه با مدل رگرسیون لجستیک دارای دقت پیشگویی بالاتری است و مجموع پیشگویی درست با/بدون اختلال حرکتی در شبکه عصبی مصنوعی 6/78 درصد در مقابل 9/73 درصد می باشد. سطح زیر منحنی مشخصه عملکرد در مورد شبکه عصبی مصنوعی 71/0 و در مدل رگرسیون لجستیک 68/0 به دست آمد. در مجموع، ویژگی و حساسیت شبکه عصبی مصنوعی در مقایسه با مدل رگرسیون به ترتیب 0/88 درصد در مقابل 0/85 درصد و 7/31 درصد در برابر 3/18 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
توانایی شبکه عصبی مصنوعی و مدل رگرسیون لجستیک در پیش بینی کودکان بدون اختلال حرکتی مشابه بوده ولی توانایی شبکه عصبی مصنوعی در پیش بینی اختلال حرکتی بیش تر از مدل رگرسیونی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!