مقایسه اثربخشی محلول موضعی کافئین 5/2 درصد و مینوکسیدیل 5/2 درصد با محلول موضعی مینوکسیدیل 5/2 در درمان آلوپسی آندروژنیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آلوپسی آندروژنتیک به معنای ریزش موی فیزیولوژیک در اثر آندروژن ها در کسانی است که استعداد ژنتیکی دارند. تاکنون داروهای مختلفی برای درمان آلوپسی آندروژنیک پیشنهاد گردیده، اما هنوز درمان دارویی قطعی برای این بیماری مشخص نشده است. به دلیل اهمیت موضوع، اثربخشی محلول موضعی کافئین 5/2 درصد و مینوکسیدیل 5/2 درصد با محلول مینوکسیدیل 5/2 درصد در درمان آلوپسی آندروژنیک بررسی و مقایسه گردید.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور و با حجم نمونه 60 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت طبقه بندی ساده بود. بیماران در دو گروه 30 نفره قرار داشتند. در گروه اول، محلول موضعی مینوکسیدیل 5/2 درصد و در گروه دوم محلول موضعی مینوکسیدیل 5/2 درصد و کافئین 5/2 درصد استفاده شد. روش درمانی در دو گروه، یکسان و به صورت استعمال موضعی یک سی سی از محلول، 2 بار در روز در مناطق آلوپسی در مدت 5 ماه و پیگیری به صورت شمارش تعداد موی سر در محل آلوپسی بود. هر دو گروه، در هفت مرحله (بدو ورود و روزهای 7، 30، 60، 90، 120 و 150) ارزیابی شدند.
یافته ها
در هفت مرحله ارزیابی انجام شده، در دو گروه مورد مطالعه، استفاده از محلول موضعی ترکیبی مینوکسیدیل 5/2 درصد و کافئین 5/2 درصد، در مقایسه با محلول موضعی مینوکسیدیل 5/2 درصد به تنهایی، موثرتر بود و اختلاف معنی دار آماری از نظر پاسخ به درمان بین دو گروه مشاهده شد.
استنتاج
این مطالعه به روشنی نشان داد که اثر درمانی ترکیب دارویی مینوکسیدیل و کافئین در مقایسه با مینوکسیدیل به تنهایی، در درمان آلوپسی آندروژنتیک بهتر است. در پایان، پیشنهاد می شود که با توجه به کمبود مطالعات علمی در این زمینه و از طرف دیگر شیوع بالای این مشکل در جامعه، مطالعات بیشتر و با حجم نمونه بالاتر و با پایش بیشتر بیماران صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!