بررسی ویژگی های همه گیر شناسی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) در شهرستان کرمانشاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS یا Multiple sclerosis)، شایع ترین اختلال عصب شناختی در بالغین جوان است که موجب ناتوانی می شود. مطالعه حاضر، با هدف بررسی ویژگی های همه گیر شناسی این بیماری در شهرستان کرمانشاه در سال 1391 صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه، یک بررسی توصیفی بود که بر روی 448 فرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. اطلاعات مورد نظر از پرونده بیمارانی که در انجمن MS کرمانشاه عضویت داشتند، استخراج شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان شیوع MS در شهرستان کرمانشاه، 3/43 در هر 000/100 نفر جمعیت بود که این میزان، برای زنان 6/65 و برای مردان، 9/21 در 000/100 نفر جمعیت به دست آمد. میانگین سن بروز، 8/30 سال بود و گروه سنی 34-30 سال بیشترین نسبت مبتلایان (1/20 درصد) را به خود اختصاص دادند. 2/1 درصد، سابقه مثبت ابتلا به MS را در بستگان درجه یک داشتند. بیشترین تظاهر شروع بیماری به صورت اختلالات حسی بود (1/24 درصد). 6/42 درصد بیماران در فاصله کمتر از 6 ماه پس از شروع علایم، به تشخیص قطعی رسیده بودند.
استنتاج
با توجه به نتایج پژوهش، شیوع بیماری مولتیپل اسکلروزیس در شهرستان کرمانشاه بالا است و احتمال بروز بیماری در افراد جوان به ویژه زنان بیشتر می باشد. همچنین مطالعات جامع تری در مورد اطلاعات اپیدمیولوژیک و عوامل خطر بیماری لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!