بررسی دیدگاه پزشکان عمومی در خصوص نیاز به تغذیه بالینی و نقش آموزش دوره پزشکی عمومی در آن (شهر ساری- سال 1387)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به گسترش روزافزون بیماری های مزمن (همچون دیابت، سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و...) امروزه دانش تغذیه در حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها نقش به سزایی یافته است. آموزش تغذیه به دانشجویان پزشکی موجب می شود تا در زمان حضور در جامعه به عنوان پزشکان عمومی، توانایی کافی برای ارائه اطلاعات و خدمات مناسب تغذیه ای به بیماران را داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین نظرات پزشکان عمومی در خصوص نیاز به علم تغذیه در عملکرد بالینی آن ها و نقش دانشکده پزشکی در آموزش تغذیه انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی با جمع آوری داده ها از پزشکان عمومی شهر ساری (شاغل در بخش دولتی و خصوصی) انجام شد. ابزار سنجش پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک، سوال ها مربوط به آگاهی در خصوص تغذیه بالینی و نظر آنان در مورد نحوه آموزش تغذیه بالینی در دوران پزشکی عمومی بود. روایی پرسشنامه با بررسی متون و تایید اساتید صاحب نظر و پایایی آن با روش test-retest بررسی شد (آلفای کرونباخ برابر 7/0). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و مقایسه گروه ها با تست Chi-Square انجام شد.
یافته ها
از 100 نفر پزشک شرکت کننده در مطالعه 58 درصد مرد بودند و 78 درصد آن ها در مطب یا درمانگاه های خصوصی فعالیت داشتند. بیش از 80 درصد پزشکان نیاز به دانش تغذیه در کار روزمره را زیاد و خیلی زیاد و 66 درصد معلوماتشان را برای پاسخ گویی به مشکلات تغذیه ای مراجعین متوسط به پایین گزارش کردند. اطلاعات کافی پزشکان در مورد نیازهای تغذیه در جریان بیماری ها از 14 درصد برای سوء تغذیه تا 49 درصد برای فشارخون متغیر بود. بیش از 60 درصد پزشکان اطلاعات خیلی کم، کم و متوسط در خصوص دیابت، چاقی، مشکلات تغذیه ای دوران بارداری و کودکان داشتند. بیش از 70 درصد افراد ارائه 2 واحد درس تغذیه در حین تحصیل را ناکافی و کیفیت ارائه آن را نیز متوسط و ضعیف بیان کردند. 59 درصد پزشکان آموزش تغذیه را برای کل دوران آموزش (عمومی و تخصصی) لازم می دانستند و گذراندن واحد تئوری در مقطع علوم پایه و آموزش عملی در مقاطع بالینی و در ارتباط با بیمار را بهترین شیوه آموزشی ذکر کردند.
استنتاج
آگاهی ناکافی پزشکان عمومی شاغل در بخش های دولتی و خصوصی و نیاز بالا به دانش تغذیه در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی روزمره آن ها، ضرورت تجدید نظر در ارائه واحدهای درسی تغذیه در دوران آموزش پزشکی را مطرح می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!