تاثیر عصارهالکلی اسپند بر غلظت مالون دی آلدئید و فعالیت کاتالاز و گلوتاتیون پر اکسیداز در موش های تیمار شده با نانو ذرات نقره

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نانوذرات نقره با استرس اکسیداتیو به واسطه تولید رادیکال آزاد ارتباط دارد. آنتی اکسیدان ها می تواند باعث بروز اثرات مخرب رادیکال های آزاد در طولانی مدت گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات حفاظتی و آنتی اکسیدانی گیاه اسپند (Peganum harmalaL) بر روی موش های نر تیمار شده با نانو ذرات نقره می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه موش های آزمایشگای نر نژاد آلبینو (25-30 گرم) به چهار گروه تقسیم شدند: کنترل، گروه تزریق شده با نانو ذرات نقره ppm 500، گروه دریافت کننده عصاره اتانولی اسپند خوراکی به میزان mg/Kg/day 20 به مدت 30 روز و گروه آخر دریافت کننده نانو ذرات و خورنده عصاره اسپند با دوزهای فوق می باشد. تمامی تزریقات در 3 روز متوالی در ابتدای آزمایش به صورت داخل صفاقی انجام شد. پس از دوره تیمار خون از قلب موش ها گرفته و فعالیت آنزیم های کاتالاز (CAT) سرم و گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) گلبول های قرمز و غلظت مالون دی آلدئید (MDA) سرم اندازه گیری شد.
یافته ها
در گروه تیمار شده با نانوذرات نقره افزایش معنی داری در غلظت مالون دی آلدئید و کاهش معنی دار در میزان فعالیت آنزیم های کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز صورت گرفت (001/0p<). همچنین عصاره اتانولی اسپند اثرات فوق را معکوس نمود به طوری که غلظت مالون دی آلدئید را کاهش و افزایش معنی داری در میزان فعالیت آنزیم های کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز ایجاد گردید (001/0p<).
استنتاج
در واقع می توان عصاره اتانولی اسپند، با خاصیت آنتی اکسیدانی را به عنوان کاهش دهنده رادیکال های آزاد حاصل از نانو ذرات نقره پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!