بررسی تاثیر وضعیت های مختلف قرارگیری در طی مرحله دوم زایمان بر درد، اضطراب، خستگی و تجربه مادر از زایمان

چکیده:
سابقه و هدف
زایمان یکی از بحران های زندگی یک زن و مرحله دوم زایمان فوق العاده دردناک می باشدکه نیازمند صرف انرژی بسیار است و موجب درد، اضطراب و خستگی در مادر می شود، اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از این معضلات ضروری است. با توجه به ابهامات موجود در زمینه انتخاب یک وضعیت مناسب در طی این مرحله مطالعه ای با هدف مقایسه وضعیت های مختلف قرارگیری طی مرحله دوم زایمان بر درد، اضطراب، خستگی و تجربه مادر از زایمان طرح ریزی شد.
مواد و روش ها
مطالعه ای از نوع شبه تجربی که بر روی زنان مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی شهر اراک در سال 88 و 89 انجام شد. شرایط انتخاب افراد شامل زایمان اول، تک قلو و باسن حاملگی 42-37 هفته بود. 148 نفر به صورت تصادفی ساده در سه گروه،وضعیت لیتوتومی (49 نفر)، چمباتمه (49 نفر) و زانویی (50 نفر) تخصیص یافتند و افراد از زمان کامل شدن دیلاتاسیون و افاسمان تا تاجی شدن سر جنین در وضعیت ها قرار گرفتند. درد، اضطراب، خستگی و تجربه مادر از قرارگیری در وضعیت مورد نظر اندازه گیری شد.فرم وضعیت اجتماعی- دموگرافیک و مامایی جهت افراد تکمیل گردید. جهت مقایسه متغیرهای کمی از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و در متغیرهای کیفی از آزمون کای اسکوئر استفاده گردید.
یافته ها
از نظر میانگین نمره شدت درد، اضطراب و خستگی در بدو پذیرش، در زمان شیب حداکثر (دیلاتاسیون 9-4 سانتی متری) و تاجی شکل شدن سر جنین تفاوت آماری معنی داری بین سه گروه دیده نشد (05/0p>). از نظر متغیرهای احساس مادر از شدت درد با نزدیک شدن به زمان زایمان، احساس مادر نسبت به زایمان، رضایت مادر از قرارگیری در وضعیت مورد، تمایل مادر به قرارگیری در وضعیت مورد نظر در حاملگی بعدی تفاوت آماری معنی داری بین گروه ها دیده نشد (05/0p>).
استنتاج
با توجه به این که ایجاد یک تجربه مثبت از زایمان و کسب رضایت مادر هدف تیم مراقبت کننده است و با توجه به این که نتایج مطالعه ما نتوانست نشان دهد که وضعیت های قایم منجر به ایجاد تجربه زایمانی بهتر برای مادر می شود، لذا توصیه می شود که زنان را در این مرحله آزاد گذاشت تا در وضعیت دلخواه خود قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!