زیست شناسی و دینامیسم جمعیت پروانه برگ خوار سفید پسته، Ocneria terebinthina Lep: Lymantriidae در باغ های پسته شهرستان انار کرمان

پیام:
چکیده:
پروانه برگ خوار سفید پسته (رائو)، Ocneria terebinthina Stgr. (Lep: Lymantriidae) یکی از آفات بالقوه پسته در ایران است. برخی از ویژگی های مورفولوژیکی و زیست شناسی آن در دو باغ در شهرستان انار (استان کرمان) بررسی شد. در این مطالعه 10 اصله درخت (15 الی 20 ساله) پسته و از هر درخت 60 برگ در جهات مختلف انتخاب شد و 2 بار در هفته مورد بازدید قرار گرفت. با شمارش تخم، لاروهای سنین مختلف و شفیره تغییرات جمعیت آن ها در تاریخ های مختلف به دست آمد و روند خروج حشرات کامل آفت به وسیله تله نوری ثبت شد. پروانه برگ خوار سفید پسته زمستان را به صورت لارو زیر پوستک های درختان آلوده و یا برگ های خشکیده سطح زمین سپری می کند. از اوایل فروردین ماه، لاروهای زمستان گذران به تدریج از محل های زمستان گذرانی خارج و روی برگ ها شروع به تغذیه می کنند. لاروها پس از گذراندن دوره لاروی با تنیدن تار ابریشمی به دور خود به پیش شفیره تبدیل شده و از دهه سوم اردیبهشت ماه ابتدا حشرات کامل نر و بعد ماده ظاهر می شوند. حشرات ماده پس از جفت گیری تخم های خود را به طور دسته ای (75/4 تا 361) روی برگ ها می گذارند. این آفت در منطقه مورد بررسی دارای 3 نسل می باشد. لاروهای زمستان گذران از نیمه دوم مهر ماه به تدریج به مکان های زمستان گذران می روند. همچنین دوره زندگی این آفت در دو دمای 2±25 و 2±30 درجه سلسیوس، با رطوبت 5±65 درصد و دوره ی نوری 14 ساعت روشنایی و 10 ساعت تاریکی نشان داد بین مراحل مختلف رشدی آفت در دو دما در سطح 1 درصد تفاوت معنی دار وجود دارد و طولانی ترین مرحله، لارو سن 7 و کوتاه ترین مرحله، مرحله پیش شفیرگی در هر دو دما می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!