ارتباط انحرافات غیر طبیعی ستون فقرات با کمر درد و توده بدنی در دختران دانشجویان

پیام:
چکیده:
هدف
مطالعه حاضر به منظور تعین میزان شیوع انحرافات ستون فقرات دانشجویان دختر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 89 در خوابگاه اشرفی1 وتعیین ارتباط آن با کمر درد و توده بدنی انجام گرفت.
روش بررسی
مطالعه به صورت مطالعه مقطعی بود و 63 نفراز افراد واجد شرایط از طریق نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. قبل از مطالعه اصلی تکرارپذیری ابزارها مورد بررسی قرار گرفت. پس از تعیین نمونه و ارائه توضیحات لازم در مورد طرح بطورشفاهی و کتبی، با انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ها و انجام آزمون ها و اندازه گیری های مربوطه اطلاعات از جمعیت مورد مطالعه گردآوری شد. از این طریق اطلاعات زمینه ای و همچنین اطلاعات لازم در زمینه وجود کمر درد و انحرافات ستون فقرات حاصل شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS وبا استفاده از آزمون های آماری مجذور کای پیرسون و فیشر اگزکت انجام گرفت.
یافته ها
تکرارپذیری ابزارها قابل قبول بود. اغلب دادهای کمی با توزیع نرمال مطابقت داشتند. از 63 نفر شرکت کننده در مطالعه 1/38% اسکولیوز، 27% هایپرلوردوز، 2/3% هایپولوردوز بودند. از بین کل 63 نفر 7/58% کمر درد را با میانگین 19/2 گزارش کردند. نتایج آمار تحلیلی نشان داد که در گروه افراد مبتلا به اسکولیوز، افراد کمتری (72/29%) نسبت به افراد بدون اسکولیوز (27/70%) کمر درد داشتند اما این اختلاف از لحاظ آماری قابل ملاحظه نبود. میزان شیوع کمردرد در افراد با هایپرلوردوز 83/37%، با هایپولوردوز 63/21% و با لوردوز نرمال 54/40% بود و این اختلافات معنا دار بود (05/0 p<). آزمون کای دو وجود ارتباط معنادار میان لوردوز و کمردرد (04/0p=) و لوردوز با اسکولیوز(03/0 p=)، و عدم ارتباط معنادار میان اسکولیوز با کمردرد(08/0 p=)، اسکولیوز با توده ی بدنی(68/0 p=) ولوردوز با توده ی بدنی (12/0 p=) را نشان داد.
نتیجه گیری
در دانشجویان دختر مورد مطالعه میزان شیوع اسکولیوز بیشتر از هایپر لوردوز و میزان شیوع هایپر لوردوز بیش از هایپولوردوز بود. با توجه به عدم ارتباط قابل ملاحظه بین اسکولیوز و کمردرد، این عارضه ممکن است بصورت خاموش پیشرفت کند. همچنین با توجه به شیوع بالاتر هایپر لوردوز نسبت به هایپولوردوز و بالاتر بودن میزان شیوع کمردرد در افراد مبتلا به هایپر لوردوز، لزوم شناسایی و آموزش و درمان موثر بویژه در رابطه با اسکولیوز و هایپر لوردوز تاکید می شود. مطابق یافته های این تحقیق، وجود ارتباط بین لوردوز و اسکولیوز تایید اما ارتباط توده ی بدنی با بروز لوردوز یا اسکولیوز تایید نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!